ایران به پرسش‌های آژانس درباره سه مکان مشکوک هسته‌ای پاسخ نداده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران در حال انتقال سانتریفیوژهای خود به مکان‌های محافظت شده است

به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری استفاده می‌کند -  JOE KLAMAR / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت ایران هنوز به برخی از پرسش‌ها درباره کشف آثار اورانیوم در سه مکان مشخص پاسخ نداده است.

بر پایه گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده است؛ یکی از این مکان‌های مشکوکی در حومه غربی تهران، در منطقه «تورقوزآباد» قرار داد. دو مکان اعلام نشده دیگر، در استان اصفهان است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت، به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: ایران در حال انتقال سانتریفیوژهای خود به مکان‌های محافظت شده است.

پیشتر، محمد اسلامی،‌ رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، گفته بود که این سازمان در اواخر اسفندماه ۱۴۰۰، تمامی اسناد مربوط به این سه مرکز مشکوک اعلام نشده را در اختیار آژانس قرار داده و خواهان پایان تحقیقات در این زمینه است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخش دیگری از گفت‌وگوی روز چهارشنبه خود با آسوشیتدپرس گفت: پس از خروج آمریکا و برهم خوردن توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، توان غنی‌سازی اورانیوم ایران بیشتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری نسبت به گذشته استفاده می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود نوشت ایران پس از حملات منتسب به اسرائيل، یک کارگاه سانتریفیوژ خود را به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی در نطنز منتقل کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در فروردین ماه‌ گذشته اعلام کرد که ایران تمامی دستگاه‌های ساخت سانتریفیوژ خود از یک کارگاه در کرج، به یک مرکز هسته‌ای مجهز در نطنز منتقل کرده است.

مقام‌های رسمی ایران بارها مدعی شده‌اند که «غنی‌سازی اورانیوم در ایران» تنها با اهداف غیرنظامی و صرفا به منظور تهیه سوخت نیروگاه‌ها یا کاربردهای پزشکی و پژوهشی انجام می‌شود.

ایران برای سال‌ها برنامه هسته‌ای خود را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر نهادهای بین‌المللی مخفی نگاه داشت.

دولت ایران تنها زمانی به طور رسمی درباره فعالیت‌های اتمی خود توضیح داد که این برنامه از سوی «سازمان مجاهدین خلق»، در سال ۱۳۸۲ افشا شد.

هفته گذشته، علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در یک مصاحبه درباره اهداف برنامه اتمی ایران گفت: «از همان ابتدا، که وارد فعالیت هسته‌ای شدیم؛ هدف‌مان ساخت بمب و تقویت قوای بازدارنده بود، اما نتوانستیم محرمانه بودن این مسئله را حفظ کنیم.»