ایرانیان مقام نهم عرق‌خوری در جهان را کسب کردند

وزارت بهداشت ایران این آمار را رد کرد

عکس از شبکه‌های اجتماعی 

سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه اول ماه اکتبر، گزارش آمار جهانی از الکل و سلامت را ارائه کرد که طی آن ایران رتبه نهم و افغانستان رتبه چهارم مصرف نوشیدنی‌های الکلی در جهان را داراست. این گزارش میزان مصرف مداوم در میان ۱۸۹ کشور جهان را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، هر ایرانی مصرف کننده دائم الکل بالای ۱۵ سال، نزدیک به ۳۰ لیتر (۲۸.۴) الکل خالص در سال ۲۰۱۶ مصرف کرده است. گزارش پیشین این سازمان این رقم را ۲۴.۸ لیتر در سال ۲۰۱۰ نشان داده بود.

آمار سالانه در این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، کشور تونس با مصرف ۳۶.۶ لیتر الکل خالص در صدر مصرف کنندگان الکل آن سال قرار داشته است و کشورهای پادشاهی اسواتینی یا سوایزیلند، مالدیو، افغانستان، نامیبیا، آفریقای جنوبی، الجزایر و ترکیه و ایران در رده‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر، گزارش سازمان جهانی بهداشت همچنین نشان می‌دهد روس‌ها که به زیاده‌نوشی شهره هستند، از سال ۲۰۰۳ تا سال پیش ۴۳ درصد از مصرف مشروبات الکلی خود کاسته‌اند و هم اکنون پس از لیتوانی، آلمان، فرانسه و آمریکا در رده پنجم دنیا قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر میزان مصرف ایرانیان در این گزارش، توسط یورونیوز فارسی منتشر شد که مورد انتقاد خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، قرار گرفت؛ ایرنا این گزارش را «مخدوش» خواند و گفت: «بررسی دقیق گزارش آماری سازمان بهداشت جهانی درباره میزان مصرف الکل در ایران نشان می‌دهد برخلاف ادعای گزارش گزینشی و سلیقه‌ای یکی از شبکه‌های خبری اروپایی، این میزان در ایران جزئی بوده و۹۶ درصد کل جمعیت بالای پانزده سال ایران هرگز الکل مصرف نکرده‌اند».

ایرنا می‌گوید سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود میزان مصرف سرانه الکل خالص در میان جمعیت بالای پانزده سال ایران را «تخمین» زده است و «تصریح» می‌کند که ۹۶ درصد کل جمعیت بالای پانزده سال در ایران هرگز (حتی یک بار) الکل مصرف نکرده‌اند.

وزارت بهداشت ایران هم، البته، با ایرنا هم‌صداست. قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در پی انتشار این گزارش، آمار ارائه شده را به دلیل متناقض بودن آن تکذیب کرد ولی جمع‌بندی خود وی نیز چندان شفاف نبود. ایرج حریرچی در اینباره به خبر فوری گفت: «نخست آمار تعداد مصرف کنندگان الکل و در بخش دیگر آماری مبنی بر میزان متوسط افرادی که الکل مصرف می‌کنند داریم که در هر دو این موارد به طرز معنی داری نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر هستیم. همچنین آماری مربوط به میزان مصرف در میان مصرف کنندگان حرفه‌ای الکل (همان افراد به اصطلاح الکلی) وجود دارد. آنچه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده این است که میزان مصرف الکل افراد الکلی در ایران، نسبت به دیگر کشورها در رتبه نهم است».

گفتنی است مصرف الکل در ایران به عنوان یک کشور مسلمان ممنوع و حرام است؛ هرچند سرانه مصرف الکل در سایر کشورهای مسلمان مثل امارات متحده عربی، قطر، ترکیه و لبنان نیز بالا و حتی بالاتر از ایران است. گزارش سازمان بهداشت جهانی که به منظور ارتقای وضعیت سلامتی کشورها تهیه و منتشر می‌شود، جمعیت بالای ۱۵ درصد وابسته ایرانی به الکل را شش دهم درصد می‌داند.

بیشتر از