روسیه به لهستان و بلغارستان گاز نمی‌دهد

قرارداد تامین گاز لهستان با شرکت گازپروم حدود ۵۰ درصد گاز مصرفی این کشور را تامین می‌کند

جنگ روسیه و اوکراین موجب شد بسیاری از کشورها برای تامین انرژی خود به دنبال یافتن منابع دیگری غیر از روسیه باشند - AFP

گازپروم، غول انرژی روسیه، به لهستان و بلغارستان اعلام کرد که دیگر به این کشورها گاز نخواهد فرستاد.

از شروع حمله روسیه به اوکراین در اواسط  فوریه، این دو کشور اولین کشورهایی‌اند که این شرکت بزرگ تامین‌کننده گاز اروپا گازشان را قطع می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از کشورهایی که آن‌ها را «متخاصم» خواند، درخواست کرد با برنامه‌ای موافقت کنند که به موجب آن، پول واردات گاز از روسیه را به روبل پرداخت کنند. لهستان و بلغارستان هر دو این درخواست را رد کردند.

اروپا مقدار زیادی گاز طبیعی از روسیه وارد می‌کند اما تنش اخیر موجب شد بسیاری از کشورها برای تامین نیازهای خود به دنبال یافتن منابع دیگری باشند.

شرکت استخراج نفت و گاز لهستان «پی‌جی‌نیگ» (PGNiG) بارها اعلام کرد که با طرح جدید موافقت نخواهد کرد و درخواست روسیه برای دریافت روبل نشان‌دهنده نقض مفاد قرارداد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرارداد تامین گاز لهستان با شرکت گازپروم حدود ۵۰ درصد گاز مصرفی این کشور را تامین می‌کند.

به‌رغم توقف عرضه، آنا مسکوا، وزیر اقلیم لهستان، گفت که این کشور در پی سال‌ها تلاش برای کاهش وابستگی خود به منابع انرژی روسیه، برای رویارویی با چنین شرایطی آماده است.

او گفت این کشور مدتی است که در زمینه تامین گاز عملا از روسیه مستقل شده است. مسکوا توییت کرد: «هیچ کمبود گازی در خانه لهستانی‌ها وجود نخواهد داشت.»

او گفت: «راهبردهای تنوع‌بخش مناسبی که پیدا کرده‌ایم باعث شد در این شرایط، خیالمان راحت باشد.»

بلغارستان که ۹۰ درصد گاز موردنیاز خود را با واردات از گازپروم تامین می‌کند، می‌گوید برای یافتن تامین‌کنندگان دیگر گام‌هایی برداشته است و در حال حاضر، به محدودسازی مصرف نیازی نیست.

سخنگوی دولت بلغارستان گفت: «روال پرداخت دو مرحله‌ای که روسیه پیشنهاد کرد، مغایر قرارداد فعلی است و برای بلغارستان خطرات قابل‌توجهی به همراه دارد؛ از جمله دریافت نکردن گاز از روسیه علی‌رغم پرداخت.»

لهستان اوایل روز سه‌شنبه، فهرستی متشکل از ۵۰ الیگارش و شرکت روسی از جمله گازپروم را اعلام کرد که بر اساس یک قانون مصوب در اوایل ماه جاری، مشمول تحریم‌ها خواهند شد و دارایی‌هایشان مسدود می‌شود.

این قانون جدا از تحریم‌های مشترک کشورهای اتحادیه اروپا است.

در تحولی دیگر، روسیه ناتو را به جنگ نیابتی در اوکراین متهم کرد و گفت که خطر جنگ جهانی سوم «جدی و واقعی» است.

گزارش تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان