ممنوعیت فروش بلیط نمایش دلفین‌ها در یک سایت گردشگری

تریپ ادوایزر فروش بلیت را به مراکز نمایش دلفین‌ و نهنگ‌های دربند متوقف می‌کند

pixabay

سایت گردشگری تریپ ادوایزر اعلام کرد فروش بلیت به مراکزی که دلفین‌ و نهنگ‌های دربند را به نمایش می‌گذارند، متوقف خواهد کرد.

همراه با شرکت زیرمجموعه خود، ویاتور، این شرکت تمام روابط تجاری خود با چنین مراکزی را متوقف خواهد کرد و هیچ درآمدی از آنها نخواهد داشت.

این تغییرات قرار است طی چند ماه آینده عملی شود و ظاهرا تا پایان سال جاری میلادی به طور کامل اجرایی خواهد شد. البته این تغییر شامل پناهگاه‌هایی که هم اکنون از نهنگ‌ و دلفین‌های سابقا دربند نگهداری و مراقبت می‌کنند نخواهد شد.

این تصمیم در پی تصمیم سابق تریپ ادوایزر گرفته شد مبنی بر توقف فروش بلیت برای تجربه‌هایی که طی آنها مسافران از نزدیک با حیات وحش در تماس قرار می‌گیرند، مانند فیل سواری یا ببر نوازی و همین‌طور مراکزی که چنین حیواناتی را به نمایش یا اجرا می‌گذراند.

کارشناسان مشغول در زمینه رفاه حیوانات نیز از این اقدام استقبال کرده‌اند.

دکتر نائومی رز، دانشمند پستانداران دریایی در سازمان رفاه حیوانات گفت: «تریپ ادوایزر تصمیم درستی اتخاذ کرده است. نهنگ‌ها و دلفین‌ها نمی‌توانند در اسارت شکوفا شوند و گردشگران آگاه نیز اکنون دیگر سواستفاده و استثمار این حیوانات شکارچی شدیدا باهوش و اجتماعی را برای تفریح انسان‌ها، تحمل نمی‌کنند».

این شرکت همچنین اظهار کرد می‌داند آزادی و فرستادن بسیاری از دلفین‌ و نهنگ‌های دربند به دنیای وحش نیز گزینه مناسب و واقع‌گرایانه‌ای نیست و از همین رو، مقررات مختلفی در سیاست جدید تعبیه شده است تا به امنیت، سلامت و تامین نیازهای این حیوانات که اکنون در اسارت به سر می‌برند، رسیدگی شود.

درموت هالپین، مدیر شرکت تریپ ادوایزر، گفت: «ما معتقدیم نسل فعلی نهنگ‌ها و دلفین‌های دربند باید آخرین نسل آنها در این وضعیت باشد و امیدواریم ببینیم سایر رقبای ما در سرتاسر صنعت گردشگری نیز رویکردی مشابه اتخاذ کنند».

با این وجود، همه از این تصمیم خوشحال نیستند. «سی‌ورد» (SeaWorld) آکواریوم زنجیره‌ای و پارک آبی آمریکایی گفت از اقدام جدید تریپ ادوایزر «ناامید» شده است که «ارزش علمی و آموزشی آکواریوم‌ها و باغ‌وحش‌های حرفه‌ای و همچنین نقش آنها در حفاظت از محیط زیست را نادیده گرفته است».

دکتر کریس دالد، مدیر ارشد جانورشناسی سی‌ورد به ایندپندنت گفت: «سی‌ورد عمیقا به اهداف چنین سازمان‌هایی معتقد است. به عنوان عضوی از انجمن جهانی باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها که به تایید سازمان امریکن هیومین و همچنین اتحادیه باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها رسیده است، به علاوه گواهی‌نامه‌ها و اعتبارنامه‌های متعدد دیگر از سازمان‌های پیشتاز در این زمینه، سی‌ورد همواره بالاترین استانداردهای نگهداری از تمام حیوانات، از جمله نهنگ‌ها و دلفین‌ها را دارد. فارغ از تصمیم تریپ ادوایزر، سی‌ورد به آموزش پیشرفته و حفاظت از گونه‌های حیوانی همراه با میلیون‌ها هوادار، دانشمندان حرفه‌ای و دیگر سازمان‌های علمی مختلف در سراسر جهان، ادامه خواهد داد».

تریپ ادوایزر در این اقدام خود دنباله‌رو شرکت ویرجین اتلانتیک است که در ماه ژوییه سال جاری اعلام کرد پیشنهاد و تبلیغ سفر به مراکز نگهداری و نمایش دلفین‌ها و نهنگ‌های دربند را متوقف خواهد کرد.

این شرکت گردشگری گفت به جای آن تجربه‌های طبیعی‌تر با حیات‌وحش را در اولویت قرار خواهد داد و ارتباط تجاری دیرینه خود با سی‌ورد، دیسکاوری کوو، و دیگر مراکزی از این دست را پایان خواهد داد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی