نمایش موشک‌های قاره‌پیمای کره‌شمالی در رژه نظامی شبانه

کیم‌ جونگ اون در این مراسم تاکید کرد که بازدارندگی تنها کارکرد نیروی هسته‌ای کره شمالی نیست و درصورت تهدید منافع اساسی کشور، ممکن است مجبور شوند به‌طور غیرمنتظره از آن استفاده کنند

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، هم‌زمان با برگزاری رژه نظامی بزرگ شبانه‌ای که در آن موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و دیگر تسلیحات به نمایش گذاشته بود، از تسریع «توسعه قابلیت‌های هسته‌ای» آن کشور خبر داد.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) روز سه‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که این رژه دوشنبه شب در مراسم جشن سالگرد تاسیس نیروهای مسلح کره شمالی برگزار شده است. این درحالی است که پیونگ‌یانگ هم‌زمان با توقف مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای آن کشور، از آغاز سال میلادی جدید، آزمایش‌های تسلیحاتی و نمایش قدرت نظامی خود را افزایش داده و به‌دنبال قابلیت‌های نظامی جدید است.

مقام‌های ایالات متحده و کره جنوبی می‌گویند به‌تازگی نشانه‌هایی از ساخت‌وسازهای جدید در تنها مرکز شناخته‌شده آزمایش هسته‌ای کره شمالی به‌چشم می‌خورد. این مرکز از سال ۲۰۱۸ میلادی به‌طور رسمی بسته شده بود و این ساخت‌وساز جدید نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ ممکن است درحال آماده‌سازی برای ازسرگیری آزمایش تسلیحات هسته‌ای باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری کره شمالی، کیم در مراسم دوشنبه‌شب گفت: «ما به برداشتن گام‌هایی برای تقویت و توسعه قابلیت‌های هسته‌ای کشورمان با سریع‌ترین سرعت ادامه خواهیم داد.»

او همچنین گفت که «نیروی هسته‌ای جمهوری [دموکراتیک خلق کره] باید آماده انجام ماموریت مسئولانه و بازدارندگی منحصربه‌فرد خود در هر زمان باشد»، اما هرچند که ماموریت اساسی این نیرو نیروی بازدارندگی از جنگ است، ممکن است که این تنها کارکرد آن نباشد.

کیم جونگ اون افزود: «اگر هر نیرویی بخواهد منافع اساسی ملت ما را به‌خطر بیندازد، نیروهای هسته‌ای ما مجبور خواهند شد به‌طور غیرمنتظره ماموریت دوم خود را انجام دهند.»

براساس این گزارش، در رژه دوشنبه‌شب بزرگ‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیمای شناخته‌شده کره شمالی، یعنی «هواسونگ-۱۷» به‌نمایش گذاشته شد. نخستین آزمایش این موشک عظیم در ماه گذشته انجام شد، اما مقام‌های کره جنوبی معتقدند که تلاش برای آزمایش نمونه توسعه‌یافته این موشک ناموفق بوده و به انفجاری بر فراز پیونگ‌یانگ ختم شده است.

بیشتر از جهان