رمضان قدیروف، رهبر چچن و متحد پوتین کیست؟

 قدیروف جمهوری چچن را مانند ملک شخصی اداره می‌کند

رمضان قدیروف یکی از متحدان کلیدی پوتین و از قدرتمندترین و رعب‌انگیزترین مردان مسکو است- Alexey NIKOLSKY / Sputnik / AFP

رمضان قدیروف، رهبر چچن مدعی شد که شهر تحت محاصره ماریوپل اوکراین با ادامه محاصره روز پنجشنبه به دست نیروهای ولادیمیر پوتین می‌افتد.

صدها غیرنظامی و آخرین سربازان اوکراینی باقی‌مانده در یک کارخانه فولاد در این شهر بندری پناه گرفته‌اند، این در حالی است که بمباران آن توسط نیروهای کرملین ادامه دارد.

 قدیروف در پیامی صوتی که اوایل صبح امروز در فضای مجازی منتشر شد، گفت: «قبل از وقت ناهار یا بعد از ناهار، [کارخانه فولاد] ازوفستال به تصرف کامل نیروهای فدراسیون روسیه در خواهد آمد.»

اما او کیست و نقش او در جنگ چیست؟

قدیروف، ۴۳ ساله، رهبر جمهوری چچن روسیه است و نیروهایش دارند در ماریوپل می‌جنگند.

زمانی که جمهوری چچن بعد از یک دهه جنگ خونین برای استقلال، تحت کنترل روسیه قرار گرفت، او از سوی کرملین به عنوان رهبر این کشور منصوب شد.

او یکی از متحدان کلیدی رئیس ‌جمهوری روسیه و یکی از قدرتمندترین و رعب‌انگیزترین مردان مسکو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های حقوق بشر او را به یک رشته سوء‌‌رفتار (abuses)، از جمله [حبس و] ناپدید کردن اجباری مخالفان، شکنجه و سرکوب همجنس‌گرایان متهم کرده‌اند.

او همچنین متهم به دست داشتن در چندین ترور است که برخی از آن‌ها در اروپا رخ داده است، اما خودش هرگونه دست داشتن در این ترورها را رد می‌کند.

قدیروف به صراحت از شورشیان همسو با کرملین در شرق اوکراین و از الحاق کریمه به روسیه حمایت کرده است.

نیروهای چچنی در اوکراین به عنوان بخشی از آن‌چه روسیه ادعا می‌کند «عملیات نظامی ویژه» است، به نبرد مشغولند.

 قدیروف، که جمهوری چچن را مانند ملک شخصی اداره می‌کند، در سال ۲۰۲۱ به دلیل ادعاهایی مبنی بر دخالتش در قتل‌های فراقانونی در فهرست افراد مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفت.

مدافعان حقوق بشر همچنین مقام‌های چچن را عامل سرکوب گسترده همجنس‌گرایان در چند سال گذشته می‌دانند که در آن بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر و شکنجه و تعدادی نیز کشته شده‌اند.

مقامات چچن این اتهام‌ها را رد کرده‌اند، و مقام‌های فدرال [فدراسیون روسیه] می‌گویند گروه تحقیقات چیزی برای اثبات این اتهامات نیافته‌اند.

کرملین پس از دو جنگ جدایی‌طلبانه، با اعطای یارانه‌های سخاوتمندانه فدرال و رد انتقادهای بین‌المللی از حکومت آقای قدیروف، برای ایجاد ثبات در چچن به او تکیه کرده است.

روسیه همچنین در بحبوحه ادعاهای مخالفان روسیه مبنی بر نقش داشتن او در قتل بوریس نمتسوف، منتقد برجسته کرملین، در سال ۲۰۱۵  که رهبر چچن آن را رد کرده است، از او حمایت کرد.

یک افسر نیروهای امنیتی چچن به تیراندازی به نمتسوف بر روی پل مجاور کرملین متهم، و به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

© The Independent

بیشتر از جهان