اورتون و کابوس سقوط

تیم لمپارد با شکست مقابل لیورپول به رده هجدهم لیگ برتر سقوط کرد

این نوزدهمین شکست اورتون در ۳۲ بازی لیگ برتر است- Paul ELLIS / AFP

اورتون با شکست دو بر صفر مقابل لیورپول در شهرآورد مرسی‌ساید در فاصله پنج هفته به پایان لیگ برتر به منطقه سقوط افتاد.

آن‌ها برای اولین بار از دسامبر ۲۰۱۹ در میان سه تیم پایین جدول قرار دارند، ولی از آن هم مهم‌تر اینکه اولین بار از فصل ۹۹-۱۹۹۸ است که در برهه پایانی فصل به این منطقه خطرناک جدول رسیده‌اند.

هرچند با وجود شکست هم فرانک لمپارد می‌تواند بابت سازماندهی و جنگندگی تیمش در آنفیلد خوشحال باشد، تهدید اولین سقوط در ۷۱ سال گذشته بیش از آنکه خطری در دوردست باشد، یک واقعیت ترسناک است.

آن‌ها پیش از آنکه دو بر صفر عقب افتند، تلاش زیادی داشتند، ولی مالکیت ۱۷ درصدی که دومین مالکیت توپ پایین ثبت‌شده از زمان جمع‌آوری آمار لیگ برتر است، نشان از عقب‌نشینی و بازی به شدت دفاعی این تیم دارد. این روش تا دقیقه ۶۲ هم جواب داده بود، تا اینکه رابرتسون و بعد از او اوریگی برای لیورپول گل زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوزدهمین شکست اورتون در ۳۲ بازی لیگ برتر است. آن‌ها از زمانی که فصل ۳۸ بازی دارد، هرگز چنین آمار شکستی نداشته‌اند. این تیم همچنین ۱۱ بازی از ۱۲ بازی اخیر خارج از خانه‌اش، از جمله هفت بازی آخر، را باخته است. این بدترین روند نتایج خارج از خانه اورتون بعد از سال ۱۹۹۴ است که در هشت بازی متوالی شکست خورد.

تماشاگران لیورپول، رقیب همشهری، به محض اینکه خبر برد برنلی رسید، شعار «شما سقوط می‌کنید» را سر دادند. همچنین، بعد از بردن بازی فریاد می‌زدند، «این آخرین سفر شما به آنفیلد است».

کابوس سقوط که ممکن است در انتظار اورتون باشد، نتیجه مدیریت ضعیف فرهاد مشیری و هیئت مدیره باشگاه است. مشیری که از فوریه ۲۰۱۶ اورتون را در اختیار گرفت، ۵۰۰ میلیون پوند برای جذب ستارگان هزینه کرد، ولی تیمش به جای صعود به رده‌های بالای جدول، در مسیر سقوط به «چمپیون‌شیپ» قرار گرفته است. اگر این تیم سقوط کند، یکی از گران‌ترین ناکامی‌های فوتبال خواهد بود و مشیری و اعضای هیئت مدیره در صدر فهرست مقصران قرار دارند.

به سختی می‌توان لمپارد را که از ماه ژانویه جانشین رافا بنیتس شد، در وضعیت فعلی تیم مقصر دانست، ولی نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که او نتوانسته است نتایج خوبی به دست آورد. او در ۱۲ بازی لیگ برتر روی نیمکت اورتون نشسته که نتیجه آن هشت باخت و تنها سه برد بوده است. 

او برای نجات اورتون باید بتواند این آمار را ارتقا بدهد. اگر آن‌ها در بازی‌های باقی‌مانده همین انگیزه بازی مقابل لیورپول را داشته باشند که یکی از بهترین تیم‌های اروپا است، می‌توانند به بقای خود امیدوار باشند.

اوضاع برای این تیم از آن رو سخت‌تر است که برنلی بعد از برکناری شان دایچ توانسته است با مربی موقتش، مایک جکسون، در سه بازی هفت امتیاز بگیرد. برنلی روند خوبی دارد که در این مقطع از فصل حیاتی است و اورتون هم که یک بازی کمتر دارد، برای بقا باید روی نوار برد بیفتد.

بیشتر از فوتبال