ارتش آمریکا هم واکسن کووید-۱۹ می‌سازد

متخصصان می‌گویند واکسن جدید ممکن است اولین واکسن جهانی در برابر همه سویه‌های کووید-۱۹ باشد

در حال حاضر واکسن‌ها فعلا جلو بیماری جدی در اثر هر نوع سویه‌ای را گرفته‌اند- Mark Makela/Getty Images/AFP

یک متخصص گفته است که نتایج آزمایشی یک واکسن تازه کووید-۱۹ که ارتش آمریکا تولید کرده است- و آن را کاری «خارق‌العاده» توصیف می‌کنند- ممکن است طی چند روز اعلام شود.

پروفسور لوک اونیل نتایج اولیه یک واکسن تک‌دوز را که گفته می‌شود فرد را در برابر همه سویه‌های ویروس کرونا محافظت می‌کند، «تاثیرگذار» خواند.

طبق گفته این پروفسور بیوشیمی کالج ترینیتی دوبلین، یافته‌های فاز اول آزمایش بر انسان «همین روزها» اعلام عمومی خواهد شد.

پروفسور اونیل روز پنجشنبه به نیوزتاک گفت: «حالا این دست به عرش رساندن است (Moon shot)، دارند آن را به شکلی پیش می‌برند، ایالات متحده کاملا بر آن متمرکز شده است.»

«آیا می‌توانیم واکسنی بسازیم که در برابر همه سویه‌های کووید-۱۹ موثر باشد؟ و در واقع روی هر جانوری که دوباره در همه‌گیری بعدی ممکن است [از آن ] بجهد هم اثر بگذارد.»

«تلاش همه جانبه‌ای در ایالات متحده در حال حاضر در جریان است تا آنچه «واکسن جهانی» نام گرفته است، بسازد. این هدف بزرگی است.»

واکسن مزبور اولین بار روی حیوانات آزموده شد و پروفسور اونیل نتایج آزمایش آن را تاثیرگذار خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «دامنه اتصال گیرنده (RDB) را گرفته‌اند... و روی ذره نانو (nano-particle) چسبانده‌اند که ذره‌ای بسیار بسیار کوچک است و از چیزی به نام فریتین ساخته شده و با بارهایی از این آربی‌دی‌ها (RBDs) پوشانده شده است.»

«این واکسن به میمون‌ها تزریق شد و با شگفتی نشان داد که از آن‌ها در برابر سارس (Sars) ویروس اصلی، سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-2) آلفا (Alpha) بتا (Beta) دلتا (Delta) و اومیکرون محافظت می‌کند. این واکسن در برابر همه آن ویروس‌ها در میمون‌ها محافظت ایجاد کرد.»

«در میانه فاز اول آزمایش روی انسان‌اند و به زودی، در واقع هم‌اکنون هر آن، ممکن است داده‌های این فاز اول آزمایشی را به دست آوریم.»

«این خیلی خیلی امیدوارکننده است که یک واکسن تولیدی ارتش ایالات متحده ممکن است اولین واکسن جهانی در برابر کووید-۱۹ باشد.»

اوایل این هفته پروفسور اونیل اعلام کرد که اومیکرون جدید ایکس ئی- جهش یافته از سویه‌های بی‌ای.۱ (BA.1) و بی‌ای.۲ (BA.2)- ده تا بیست درصد از اومیکرون اصلی واگیردارتر است.

طبق اعلام اداره امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA)، اولین مورد ایکس‌ئی (XE) در بریتانیا در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ گزارش شده است.

پروفسور اونیل اوایل این هفته در رادیو آرتی‌ئی ۱ (RTE Radio 1) گفت:

«این مانند دسته کارت است و مدام بُر می‌خورد.»

«می‌دانید که سیستم ایمنی در اصل می‌تواند همان کارت‌ها را شناسایی کند. تا اینجا نگرانی از این است که احتمال دارد دسته جدیدی کارت پیدا شود یا نوع دیگری از کارت‌ها نمایان شوند و سپس ما به دردسر بیشتری می‌افتیم، اما در حال حاضر همان طور که می‌گویم، همان دسته کارت در اصل بُر می‌خورد.»

«در حال حاضر واکسن‌ها فعلا جلو بیماری جدی در اثر هر نوع سویه‌ای را گرفته‌اند، اما باز هم باید مراقب باشیم.»

© The Independent