انفجارمخزن پالایشگاه غیرقانونی نفت در نیجریه بیش‌از ۱۰۰ کشته برجا گذاشت

تمامی جان‌باختگان در این حادثه، افرادی بودند که به‌صورت غیرقانونی در این پالایشگاه کار می‌کردند و بسیاری از آن‌ها به‌دلیل سوختگی شدید قابل تشخیص نیستند

پالایش غیرقانونی نفت خام در منطقه دلتای نیجر، تجارتی پرسود و خطرناک است_ REUTERS

یک مقام دولتی محلی در نیجریه و یک گروه محیط زیستی، اعلام کردند که به‌دنبال انفجاری در مخزن یک پالایشگاه غیرقانونی پالایش در مرز دو ایالت ایمو و ریورز نیجریه، بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

گودلاک اوپیا، کمیسر ایالتی منابع نفتی، روز شنبه، سوم اردیبهشت، ضمن اعلام این خبر، گفت که بسیاری از کشته‌شدگان به‌دلیل سوختگی قابل تشخیص نیستند. 

یک مقام اطلاعاتی ایالت ایمو اطلاعات نیز از گسترش سریع آتش درپی این انفجار که جمعه‌شب رخ داده است و آسیب دیدن اموال مجاور این انبار خبر داده و اعلام کرده که علت انفجار و میزان دقیق تلفات و خسارت ناشی از آن درحال بررسی است.

همچنین مایکل آباتام، سخنگوی فرماندهی پلیس استان ایمو اعلام کرد که تمامی جان‌باختگان در این حادثه، افرادی بودند که به‌صورت غیرقانونی در این پالایشگاه کار می‌کردند. پلیس همچنین از تحت تعقیب بودن مالک این پالایشگاه غیرقانونی خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیکاری و فقر در منطقه دلتای نیجر، پالایش غیرقانونی نفت خام را به تجارتی پرسود و البته مرگبار در این کشور تبدیل کرده است. در این منطقه گروهی با برداشت غیرقانونی نفت خام از خطوط لوله متعلق به شرکت‌های بزرگ نفتی، اقدام به پالایش آن می‌کنند. این فعالیت پیش از این نیز به حوادثی مرگبار و همچنین نشت نفت در زمین‌های کشاورزی، نهرها و آلوده شدن تالاب‌ها منجر شده بود.

دامنه این فعالیت غیرقانونی در نیجریه به اندازه‌ای گسترده است که توانسته بر تولید نفت خام نیجریه در منطقه نفت‌خیز دلتای نیجر تاثیر بگذارد. نیجریه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام آفریقا است اما به‌دلیل نداشتن تاسیسات پالایشگاهی به تعداد کافی، بخش عمده نیازهای پالایشگاهی و بنزین مورد نیاز خود را از دیگر کشورها وارد می‌کند.

پلیس و نیروهای محلی در منطقه دلتای نیجر تلاش کردند با سرکوب، مانع از دزدیده شدن و پالایش غیرقانونی نفت خام شوند. مقام‌های محلی اعلام کردند که پلیس تاکنون ۱۴۲ مرکز پالایش غیرقانونی نفت را در این منطقه شناسایی و تخریب کرده است.

آمارهای رسمی دولت نیجریه نشان می‌دهد روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت از خطوط لوله نفت این کشور دزدیده می‌شود.

بیشتر از جهان