رئیس تحریریه بخش خاورمیانه توئیتر، افسر واحد جنگ اطلاعاتی ارتش بریتانیا است

«چشم خاورمیانه» نقش آقای مک میلان را برملا کرد

ملکه الیزابت دوم در حال رونمایی از آژانس اطلاعات و امنیت سایبری بریتانیا - AFP

به تازگی معلوم شده است که «رئیس تحریریه» توئیتر در بخش خاورمیانه و آفریقا یک افسر واحد جنگ اطلاعاتی ارتش بریتانیا است.

گوردون مک میلان نقش خود را در تیپ ۷۷ در پروفایل لینکدین خود فاش کرد و نوشت: «من علاقه زیادی به سیاست و امور بین‌الملل دارم و افسر ذخیره‌ای در ارتش بریتانیا هستم که در تیپ ۷۷ خدمت می‌کنم. تخصص این تیپ در جنگ نرم است».

از زمانی که نقش آقای مك میلان توسط «چشم خاورمیانه» (Middle East Eye) برملا شد، بخش آخر این پروفایل حذف شده است.

در صفحه پروفایل آمده است كه آقای مك میلان به مدت شش سال در توئیتر مشغول به كار بوده و از ژوئیه ۲۰۱۶ رئیس تحریریه اروپا، خاورمیانه و آفریقا بوده است.

پروفایل عمومی او حاوی چندین تعامل با حساب رسمی توئیتر تیپ ۷۷ است که پس از هک شدن در ماه فوریه خصوصی شد.

تیپ ۷۷ در ژانویه سال ۲۰۱۵ در بازسازی واحدهای نظامی از جمله ۱۵ گروه عملیات روانشناختی و گروه عملیات رسانه‌ای ایجاد شد.

در آن زمان، مقامات به خبرنگاران گفتند كه از «رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس بوك و توئیتر» برای «جنگ در عصر اطلاعات» استفاده می‌كنند.

این نیروها با استفاده از بهترین استعدادها که به صورت دائمی و ذخیره کار می‌کنند وظیفه دارند که با روایت‌هایی پویا رفتار و افکار جامعه را شکل دهند.

نفرات ذخیره ارتش شامل داوطلبان پاره وقت، از جمله متخصصان غیرنظامی هستند که حداقل ۱۹ روز در سال به ارتش عادی کمک می‌کنند.

«برنامه ریزی فعالیت‌های اطلاعاتی» و اجرای «تجزیه و تحلیل مخالف»، و همچنین «درگیر شدن با مخاطبان به منظور تأثیرگذاری بر درک و آگاهی آنها» و ایجاد محصولاتی که هدف آنها تأثیرگذاری بر رفتارهاست، از جمله شرح وظایف تیپ ۷۷ است که در وب سایتشان درج شده است.

در وبسایت آمده است، «هدف ما به چالش کشیدن جنگ مدرن با استفاده از جنگ نرم و اهرم‌های غیر نظامی مشروع به عنوان ابزاری برای سازگاری رفتارهای نیروهای مخالف و دشمنان است. تیپ ۷۷ عامل تغییر است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع نقش دقیق آقای مک میلان را تأیید نکرد، اما گفت که نیروهای ذخیره «اظهارنامه تضاد منافع» را امضا کرده‌اند.

یک سخنگوی ارتش گفت: «به منظور استفاده از مهارت‌ها و تجارب افراد متخصص ارشد، ما از نیروهای متخصص ذخیره از بین انواع مشاغل غیرنظامی استفاده می‌کنیم. بین تیپ ۷۷ و توئیتر هیچ رابطه یا توافقی وجود ندارد، جز اینکه از آن به عنوان یک رسانه اجتماعی استفاده می‌شود».

سخنگوی توئیتر به ایندیپندنت گفت كه این یك سرویس «علنی، بی طرف و مستقل» است و بررسی خدمات آقای مك میلان به عنوان ذخیره ارتش هیچ یک از رویه‌های آن را نقض نکرده است.

در بیانیه‌ای اضافه شده است: «ما اجازه نمی‌دهیم كه سرویس‌های اطلاعات ما برای اهداف نظارتی یا هر نوع دیگری مغایر با انتظار مردم از حریم خصوصی استفاده شوند. کارمندانی که به دنبال فرصت‌های داوطلبانه خارج از توئیتر هستند، به شرط اینکه مطابق دستورالعمل‌های شرکت ما رفتار کنند، برای انجام این کار تشویق می‌شوند. ما فعالانه همه توئیت‌ها و حساب‌های مربوط به عملیات اطلاعات خارجی تحت حمایت دولت را صرف نظر از منبع در این سرویس منتشر می‌کنیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent