بایدن ورود کشتی‌های روسی به آمریکا را ممنوع کرد

«وزیر امور خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده روز یکشنبه به کی‌یف سفر می‌‌کنند»

رئیس جمهوری آمریکا ممنوعیت ورود کشتی‌های روسیه را اقدامی در راستای هماهنگی با شرکای خود، توصیف کرد -  Karen Ducey / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ورود تمامی کشتی‌های روسیه به بندرگاه‌ها و سواحل ایالات متحده را ممنوع کرد.

رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه سوم اردیبهشت، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: هیچ کشتی که تحت پرچم روسیه حرکت می‌کند یا تحت مالکیت و منافع روسیه عمل می‌کند، اجازه نخواهد داشت در بندرگاه‌های آمریکا پهلو بگیرد یا به سواحل ایالات متحده دسترسی داشته باشد.

رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه گذشته، در جریان یک نشست خبری در «کاخ سفید»، ممنوعیت ورود کشتی‌های روسیه به سواحل ایالات متحده را اقدامی در راستای هماهنگی با شرکای خود، در برابر روسیه، توصیف کرده بود. بریتانیا و کانادا نیز ممنوعیت‌های مشابهی وضع کرده‌اند.

با این حال، وب‌سایت خبری-تحلیلی پولیتیکو پنج‌شنبه گذشته در گزارشی نوشت این اقدام دولت بایدن بیشتر حالت «نمادین» دارد؛ چرا که کشتی‌های تجاری با پرچم روسیه، در کل کمتر از یک درصد از محموله‌هایی است که وارد آمریکا می‌شوند.

ایالات متحده بیشتر ماشین‌آلات، هواپیما و وسایل نقلیه به روسیه صادر می‌کند و در مقابل، عمدتا سوخت، فلز‌های گران‌بها، آهن و فولاد وارد می‌کند.

در همین حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز شنبه به خبرنگاران گفت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، روز یکشنبه به کی‌یف سفر می‌‌کنند و او با آنها برنامه دیدار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تحولی دیگر، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز روز شنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا، در این گفت‌وگو تاکید کرد لندن برای دفاع اوکراین در برابر حملات روسیه، تجهیزات نظامی بیشتری در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

به گفته جانسون، تجهیزات نظامی که بریتانیا در اختیار اوکراین قرار می‌دهد؛ شامل وسایل نقلیه نظامی محافظت‌شده، پهپادها و سلاح‌های ضدتانک است.

 زلنسکی، بارها در صحبت‌های خود اشاره کرده است که کی‌يف برای مقابله در برابر ارتش روسیه، نیاز به حمایت‌های معنادار کشورهای دیگر و تداوم کمک‌های نظامی دارد.

بیشتر از جهان