روسیه تا پاییز موشک‌های قاره‌پیمای هسته‌ای خود را مستقر می‌کند

نگرانی غرب در مورد خطر جنگ هسته‌ای افزایش یافته است

دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسکوسموس روسیه، روز شنبه اعلام کرد که قصد دارد تا پاییز، موشک‌های قاره‌پیمای «سارمت» را که به‌تازگی آزمایش شده است، مستقر کند. این موشک‌ها قادر به انجام حملات هسته‌ای علیه ایالات متحده‌اند. کارشناسان نظامی غربی می‌گویند که قبل از استقرار موشک به اقدام‌های بیشتری نیاز است.

روگوزین در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت که این موشک‌ها به‌همراه واحدی در منطقه کراسنویارسک سیبری، در حدود ۳۰۰۰ کیلومتری (۱۸۶۰ مایلی) شرق مسکو مستقر خواهند شد.

او گفت که این موشک‌ها در همان مکان‌ها و در همان سیلوهایی قرار می‌گیرند که موشک‌های «ویه‌ودا»، متعلق به دوران شوروی، در آن مستقر بودند، کاری که باعث صرفه‌جویی در «منابع و زمان» می‌شود.

روگوزین افزود: «پرتاب «ابر سلاح» یک رویداد تاریخی بود که امنیت فرزندان و نوه‌های روسیه را برای ۳۰ تا ۴۰ سال آینده تضمین می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش الشرق‌الاوسط، سارمت قادر به حمل بیش از ۱۰ کلاهک هسته‌ای است و اهدافی در هزاران مایل دورتر از روسیه و در ایالات متحده یا اروپا را می‌تواند هدف قرار دهد.

 آزمایش این هفته که به‌دلیل کمبود بودجه و مسائل فنی سال‌ها به تاخیر افتاده بود، نشان‌دهنده قدرت‌نمایی روسیه است. آن‌هم در زمانی که جنگ در اوکراین، تنش‌ها با ایالات متحده و متحدانش را به بالاترین سطح از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ رسانده است.

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، حمله خود به اوکراین را در ۲۴ فوریه آغاز و در یک سخنرانی به نیروهای هسته‌ای مسکو اشاره کرد، نگرانی غرب در مورد خطر جنگ هسته‌ای افزایش یافته است.

او هشدار داد که هرگونه تلاشی برای ایجاد مانع در برابر مسیر روسیه، عواقبی به همراه دارد که هرگز در تاریخ خود با آن برخورد نکرده‌اید.

 آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز ماه گذشته گفت: «چشم‌انداز درگیری هسته‌ای که زمانی غیرقابل تصور بود، اکنون به محدوده احتمالی بازگشته است».

بیشتر از جهان