خشم ساکنان شانگهای از افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا

روز جمعه ۱۲ مورد مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا در شانگهای گزارش شد

قرنطینه کامل شهر شانگهای از ابتدای ماه آوریل آغاز شد-Noel Celis / AFP

همزمان با قرنطینه شدید در شانگهای، افزایش میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ به خشم ساکنان این منطقه منجر شده است. 

به گزارش رویترز، قرنطینه کامل شهر شانگهای از ابتدای ماه آوریل آغاز شد، اگرچه بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تری در خانه‌های خود محبوس شده‌اند و حالا نوعی خشم و اضطراب اجتماعی بر این منطقه حاکم است.

این شهر روز جمعه ۱۲ مورد مرگ و میر جدید ناشی از کرونا را گزارش کرد که نسبت به روز پیش از آن ۱۱ مورد افزایش داشته است. با این حال، دولت شانگهای اعلام کرده که میانگین سنی بیماران فوت شده ۸۸ سال بوده، همه آنها بیماری زمینه‌ای داشتند و هیچکدام واکسینه نشده بودند.

با طولانی شدن زمان قرنطینه، کاربران اینترنتی تلاش کردند با دور زدن سانسور، در رسانه‌های اجتماعی اعتراض خودشان را نسبت به این وضعیت اعلام کنند. آنها با انتشار یک ویدیوی شش دقیقه‌ای با عنوان «صدای آوریل»، مونتاژی از صداهای ضبط شده از شهروندان را در طول شیوع بیماری کرونا در شانگهای به اشتراک گذاشتند. این ویدئو شامل شکایت ساکنان از کمبود غذا و دارو و همچنین اقدام‌های سختگیرانه و بی‌فایده مقامات شهری است.

پس از انتشار این ویدیو، تمام ارجاعات مستقیم به آن تا صبح روز شنبه از سرویس میکروبلاگینگ «ویبو» (Weibo) حذف شد، اگرچه برخی از نظرات در مورد انتقاد از سانسور باقی ماند از جمله نظر این شهروند که گفته بود: «این که حتی نمی‌خواهید فقط کمی از صداهای واقعی مردم را گوش دهید، واقعا ناامیدکننده است.»

خشم جدید مردم در شانگهای یادآور اعتراض‌های دو سال پیش در این منطقه است که پس از مرگ لی ونلیانگ بر اثر کووید-۱۹در رسانه‌های اجتماعی به وجود آمد. لی ونلیانگ پزشکی بود که اواخر سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در باره پیدا شدن ویروس کرونا هشدار داد و به دلیل «انتشار اطلاعات کذب» بازداشت شد.

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به این پزشک گفت: «دکتر لی! پس از دو سال هیچ چیز تغییر نکرده است. ما هنوز نمی‌توانیم دهانمان را باز کنیم و درباره این ویروس صحبت کنیم.»

با وجود خشم و ناامیدی در میان ساکنان مجتمع‌های مسکونی قرنطینه‌شده شانگهای، مقامات محلی می‌گویند تا زمانی که موارد ابتلای جدید خارج از مناطق قرنطینه به صفر نرسد، این وضعیت ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان خارج از مناطق قرنطینه‌شده در روز جمعه به ۲۱۸ مورد رسید که نسبت به روز پیش از آن ۲۵۰ مورد کاهش داشت. 

جایا دانتاس، کارشناس بهداشت عمومی در دانشکده بهداشت جمعیت کرتین در این زمینه گفت: «یکی از راهکارهایی که نیاز به اجرای فوری دارد، افزایش میزان دوز واکسیناسیون تقویتی برای افراد مسن و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر است.»

در مطالعه‌ای که از سوی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری چین به تازگی منتشر شده است، کارشناسان پزشکی در شهر جیلین - یک منطقه شیوع ویروس کرونا - گفتند که واکسن‌های چینی تاکنون موثر بوده‌اند، اگرچه انواع جدید کووید-۱۹ غیرقابل پیش‌بینی باقی مانده‌اند. آنها اعلام کردند که «داده‌ها نشان می‌دهند واکسن‌ها به ویژه برای جمعیت مسن به اندازه کافی قوی هستند.»

با این حال حتی پس از قوانین سختگیرانه و تعطیلی بیش از ۳۰ روزه شانگهای هنوز موارد جدیدی از ابتلا به کووید- ۱۹ گزارش می‌شود که کارایی رویکرد چین را در مقابله با این ویروس مورد تردید قرار می‌دهد.

بیشتر از جهان