موج اعتراض علیه محرومیت تنیسورهای روس و بلاروس از ویمبلدون

فدراسیون تنیس بلاروس، مارتینا ناوراتیلووا و نواک جوکوویچ از مخالفان مهم این تصمیم‌اند

فدراسیون تنیس بلاروس به ویمبلدون هشدار داد که محروم کردن تنیسورهای روس و بلاروس ممکن است عواقب قانونی داشته باشد و این تصمیم را غیرقانونی دانست.

آل اینگلند کلاب، برگزار کننده گرند اسلم ویمبلدون، در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین به این محرومیت حکم داد و نگران لحظه‌ای است که کیت میدلتون، دوشس کمبریج، مجبور شود به تنیسورهای روس یا بلاروس جایزه بدهد؛ ولی این تصمیم با اعتراض آندری روبلف، تنیسور شماره ۸ جهان از روسیه، همراه شد و آن را کاملا تبعیض‌آمیز نامید.

روبلف که در رقابت‌های تنیس دبی روی لنز دوربین عبارت «لطفا جنگ نکنید» را نوشت، در این باره گفت: «دلیلی که آن‌ها عنوان کردند، بی‌معنی است و هیچ منطقی ندارد.» او به ویمبلدون پیشنهاد داد که تنیسورهای روس و بلاروس به جای این محرومیت، بیانیه‌ای امضا کنند که بر اساس آن تمام جوایز مالی‌ خود را به کمک‌های بشردوستانه به خانواده‌های آسیب‌دیده از جنگ اختصاص دهند.

با این حال به نظر می‌رسد که نگرانی اصلی ویمبلدون تهدید فدراسیون تنیس بلاروس باشد که در حال مشاوره با شرکت‌های حقوقی بین‌المللی برای محافظت از ستاره‌هایش است که مهم‌ترین آن‌ها دو چهره مطرح تنیس زنان یعنی ویکتوریا آزارنکا، برنده دو دوره ویمبلدون و آرینا سابالنکا، تنیس‌باز شماره ۴ جهان در بخش زنان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این فدراسیون آمده است: «چنین اعمال مخربی به حل مناقشات هیچ کمکی نمی‌کند؛ بلکه تنها نفرت و تحمل‌ناپذیری را بین ملت‌ها برمی‌انگیزد. در تاریخ تنیس، درگیری‌های نظامی مختلفی از جمله در ایران، افغانستان، سوریه، یوگسلاوی و کشورهای دیگر رخ داد ولی تا به حال برگزارکنندگان این گرنداسلم ورزشکاران آمریکایی، بریتانیایی و سایر کشورها را محروم نکردند. چنین اقدام‌های غیرقانونی درباره ورزشکاران ما شهرت این سازمان‌ها را مخدوش می‌کند.»

ظاهرا ویمبلدون پیش از اعلام این محرومیت، مشاوره‌های قانونی گرفته است؛ تصمیمی که می‌تواند چهره رقابت‌ها را تغییر دهد؛ چرا که در بین ۱۰۰ تنیسور برتر مرد و زن جهان، ۱۷ نفر اهل روسیه و بلاروس‌اند؛ از جمله دنیل مدودف، مرد شماره ۲ تنیس جهان.

تصمیم ویمبلدون با اعتراض «ای‌تی‌پی» (ATP) و «دبلیوتی‌ا‌ی» (WTA)، سازمان‌های برگزارکننده تورهای تنیس مردان و زنان جهان و همچنین مارتینا ناوراتیلووا و نواک جوکوویچ روبه‌رو شد.

ناوراتیلووا که بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰، ۹ بار فاتح ویمبلدون شد، گفت: «اخراج این ورزشکاران بدون اینکه اشتباهی مرتکب شده باشند، صحیح نیست. تنیس یک ورزش دموکراتیک محسوب می‌شود و تحمل اینکه سیاست آن را خراب کند، دشوار است.»

جوکوویچ که خود سختی‌های جنگ صربستان را پشت سر گذاشته است هم در اعتراض به این تصمیم گفت: «باورنکردنی است. وقتی سیاست در ورزش مداخله می‌کند، نتیجه خوبی به دست نمی‌آید.»

بیشتر از تنيس