رویترز: تحریم بانک مرکزی واردات غله به ایران را دشوار کرد

۲۰ کشتی حامل ۱ میلیون تن غله در بنادر جنوب ایران در انتظار تخلیه بار

fajr-jahad.com

بیش از ۲۰ کشتی حامل یک میلیون تن غله،‌یک ماه است که خارج از بنادر ایران در انتظار تخلیه بار خود به سر می‌برند،‌ زیرا تحریم‌ها پرداخت صورت‌حساب‌های آنها را با مشکل مواجه کرده است.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که شرکت‌های COFVO و BG.N با تاخیر در پرداخت صورت‌حساب‌های‌شان مواجه شده‌اند و هزینه‌ها در نتیجه موانع موجود در روند نقل و انتقال پول،‌ روزانه ۱۵ هزار دلار افزایش یافته است.

گزارش این خبرگزاری بریتانیایی حاکی از آن است که باوجود اینکه مواد غذایی و دارویی در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند، اقدامات تنبیهی آمریکا علیه فروش نفت،‌ کشتی‌رانی و فعالیت‌های مالی در ارتباط با ایران،‌ بانک‌ها را از انجام نقل و انتقال‌های مالی مربوط به صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران بازداشته است.

بنابراین گزارش به نقل از شش منبع آگاه غربی و ایرانی، ‌کشتی‌های حامل غله بیش از یک ماه است که در انتظار تخلیه بار خود در بندر امام خمینی و بندرعباس به سر می‌برند.

این کشتی‌ها حامل سویا و ذرت هستند که از آمریکای جنوبی خریداری شده است.

یک منبع اروپایی در این زمینه می‌گوید، ‌ممنوعیتی برای صادرات این محصولات به ایران وجود ندارد،‌ اما نمی‌توانید پول فروش آن را دریافت کنید و ممکن است روند پرداخت ماه‌ها به طول بیانجامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ایرانی از سازمان بنادر و کشتی‌رانی ایران به رویترز گفته است که از نوامبر سال گذشته، ‌مشکلات در زمینه واردات افزایش یافته است. به گفته او بانک‌ها و تجار نسبت به معامله با ایران تمایل نشان نمی‌دهند.

این در حالی است که تحریم‌هایی که به طور جداگانه علیه بانک مرکزی ایران انجام می‌شود و اخیرا تشدید شده است نیز به دشوارتر شدن روند پرداخت‌ها کمک کرده است. به گفته فعالان بازار، ‌این تحریم‌ها هر بانکی را فراری می‌دهد.

البته مقامات جمهوری اسلامی با به تمسخر گرفتن تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی مدعی شده بودند از آنجایی که دولت آمریکا ابزار دیگری در اختیار ندارد، ‌به تحریم دوباره بانک مرکزی روی آورده است.

مقامات بنادر ایران همچنین اعلام کرده‌اند که بانک‌های کوچکی که قبلا با ایران کار می‌کردند نیز نگران ادامه همکاری هستند.

آمار سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد حاکی از آن است که ایران در ماه گذشته، پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذخیره غلات داشته است و این رقم در سال آینده به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد. این در حالی است که ذخیره غلات ایران در سال ۲۰۱۶، ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تن برآورد شده بود.

اخبار مربوط به انتظار یک ماهه کشتی‌ها برای تخلیه بار خود در بنادر ایران در حالی منتشر می‌شود که مقامات عالی جمهوری اسلامی در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که تحریم‌ها بی‌اثر و سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی بی‌نتیجه بوده و ایران در مسیر رشد و شکوفایی قرار دارد.