خستگی و اختلال حافظه، شایع‌ترین علائم کووید طولانی

مطالعه‌ای نشان می‌دهد تقریبا نیمی از بهبودیافتگان کرونا علائم «کووید طولانی» را تحمل می‌کنند

آسیا با ۵۱ درصد و پس از آن اروپا با ۴۴ درصد، بالاترین میزان شیوع حالت‌های پساکرونا را دارند _ Victoria Jones / POOL / AFP

تجزیه و تحلیل داده‌های ۵۰ مطالعه که روی ۱.۶ میلیون نفر انجام شده است نشان می‌دهد بالغ بر ۴۳ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا به حالت‌های پساکووید دچار می‌شوند، که بر ضرورت تشخیص و مراقبت بهتر از بیماران اشاره دارد.

سازمان بهداشت جهانی (دبلیواچ‌او) حالت‌های پساکووید را از نظر بالینی به علائم میان‌مدت و بلندمدت – که به نام کووید طولانی نیز شناخته می‌شود- تعریف کرده است که پس از ابتلا به ویروس سارس-کوو-۲ در افراد بروز می‌کند.  

این پژوهش که همین هفته در نشریه بیماری‌های عفونی منتشر شد، ۲۳ علامت گزارش شده در ۳۶ مطالعه را ارزیابی کرد و به این نتیجه رسید افرادی که از بیماری کرونا جدید بهبود یافته‌اند به‌طور گسترده‌ای تنگی نفس، اختلال خواب و درد مفاصل را گزارش کرده‌اند.

دانشمندان با تخمین نسبت افراد مبتلا به کووید در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی، شیوع این بیماری را در سطح جهانی و منطقه‌ای تحلیل و بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که شیوع جهانی حالت‌های پساکووید در ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ روز بعد از ابتلا به‌ترتیب حدود ۳۷، ۲۵، ۳۲ و ۴۹ درصد است.

به گفته پژوهشگران خستگی (۲۳ درصد) و اختلال حافظه (۱۴ درصد) شایع‌ترین علائم افرادی است که به حالت‌های پساکووید دچار می‌شوند.  

بهرامار موخرجی، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان، گفت: «واقعا از دیدن نتایج این فراتحلیل شگفت‌زده شدم، به‌ویژه آنکه خستگی و اختلال حافظه دو مورد از شایع‌ترین حالت‌های گزارش شده پس از کووید بودند.»

«مطالعه پژوهش‌های کووید طولانی در سرتاسر دنیا از طریق این فراتحلیل آموزنده بود. بسیاری از مردم بعد از کووید با خستگی، اختلال حافظه و سایر حالت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سیستم مراقبت‌های بهداشتی و جامعه باید از آن‌ها حمایت کند.

بهرامار موخرجی، ۱۷ آوریل ۲۰۲۲»

 

در حالی که حدود ۳۴ درصد از مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری نشده‌اند، ادامه علائم پس از کووید را گزارش می‌کنند، دانشمندان می‌گویند این میزان برای بیماران کووید بستری در بیمارستان به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

طبق این مطالعه، آسیا با ۵۱ درصد بالاترین میزان شیوع حالت‌های پساکرونا را دارد. بعد از آن اروپا با ۴۴ درصد و آمریکای شمالی با ۳۱ درصد قرار دارد.

این مطالعه چشم‌انداز در حال تغییر کووید-۱۹ را به‌دلیل انواع جدیدی که ممکن است پیامدهایی برای شیوع کووید طولانی و بار علائم در آینده داشته باشد، برجسته می‌کند.

همچنین به انواع تشخیص کووید طولانی در سراسر دنیا اشاره دارد که ادغام مطالعه‌ها را چالش‌برانگیز می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان در این پژوهش نوشتند: «کووید طولانی به‌طور کلی و سراسری در مناطق [مختلف] جغرافیایی، در هر دو جنس [زن و مرد]، و [مبتلایان به] کووید -۱۹ حاد بسیار رایج است. با علم به این موضوع، ارائه‌دهندگان [خدمات] باید رویکردهای پیشگیرانه‌ای اتخاذ کنند تا بیمارانشان به هنگام تحمل تاثیرهای طولانی کووید-۱۹ روی سلامتی‌شان از حمایت مناسبی برخوردار شوند.»

پژوهشگران با اشاره به محدودیت‌های این تجزیه و تحلیل گفتند فقط مطالعه‌هایی را که به زبان انگلیسی نوشته شده بود در نظر گرفتند، که احتمالا آن‌هایی که به زبان‌های دیگر نوشته شده است را لحاظ نکرده‌اند.

دانشمندان به این نکته نیز اشاره کردند که سوگیری در آزمایش کووید-۱۹ در سراسر جهان، به‌ویژه در مراحل اولیه همه‌گیری، بر ویژگی‌های گروه مثبت موجود در فراتحلیل تاثیر می‌گذارد.

آن‌ها در ادامه گفتند: «بررسی بیشتر عوامل خطر و ۲ مدت زمان به پژوهش‌های آتی نیاز دارد، چون این‌ها به‌طور کلی در غربالگری بیماران برای افزایش خطر ابتلا به ۳ حالت پس از کووید-۱۹ و ابداع پروتکل درمانی مناسب، مولفه‌های مهمی به شمار می‌روند.»

© The Independent