واردات گوشی آیفون هم ممنوع می‌شود؟

با اعلام خبر ممنوعیت واردات آیفون احتمال افزایش قیمت‌ها در پی کم شدن موجودی بازار وجود دارد

ز دو هفته پیش که روند واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار متوقف شد، اختلال در بازار موبایل هم شدت گرفت-گسترش نیوز

علی خضریان، سخنگوی اصل ۹۰ مجلس از ممنوع شدن واردات آیفون به ایران خبر داد و گفت طبق قولی که از وزارت صمت گرفته‌ایم قرار است تا نیمسال اول سال جاری جلوی واردات محصولات این برند (نشان تجاری) گرفته شود.
حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نیز با تایید این موضوع گفت: «مطالبه ما ممنوعیت واردات این گوشی‌هاست و دولت نیز حسب تاکیدات رهبری موظف است این ممنوعیت را اعمال کند.» او افزود: «چنانچه این ممنوعیت اعمال نشود، کمیسیون اصل ۹۰ حتما به این موضوع ورود خواهد کرد.» در روزهای گذشته نیز خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار خبرساز شده بود.
صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در یک گزارش خبری ممنوعیت واردات گوشی‌های اپل را پیگیر شد و با پیش کشیدن پای بیماران پروانه‌ای ادعا کرد منابع ارزی ایران محدود است و برای کالاهای اساسی کم می‌آید.
گزارشگر برنامه در ادامه ادعای ممنوعیت واردات دارو از آمریکا به ایران را مطرح کرد و مدعی شد که این کشور برای ورود محصولات اپل به ایران مانع‌تراشی نمی‌کند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی بارها اعلام کرده‌اند دارو جزو تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران نیست.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، «از دو هفته پیش، واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار متوقف شده و علت آن بروز اختلال در تامین ارز واردات این اقلام عنوان می‌شود. از ابتدای امسال قرار بود ارز مورد نیاز واردات موبایل از طریق تهاتر با ارز صادرات خشکبار تامین شود اما حالا و تنها یک ماه پس از آغاز این طرح، برخی از فعالان اتاق بازرگانی از توقف کامل این مصوبه خبر می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


درباره گوشی‌های آیفون نیز آماری که علیرضا پاک‌پیمان، رئیس سازمان توسعه تجارت ارائه داد حاکی از آن است که سالانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار صرف واردات آیفون به ایران می‌شود.
مقام‌های حکومت ایران با بهانه‌هایی همچون کمبود ارز و لوکس بودن محصول قصد دارند جلوی ورود آیفون را به کشور بگیرند اما به نظر می‌رسد پشت پرده ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون همچون واکسن‌های کرونا به آمریکایی بودن آن ارتباط دارد و در پی مطالبه رهبر جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌شود.
اقدام مجلس انقلابی برای ممنوعیت واردات گوشی آیفون در حالی است که بسیاری از مقام‌های حکومتی و فرزندان آنان از این محصول استفاده می‌کنند. نمونه بارز آن نیز گوشی همراه دختر قاسم‌ سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس بود که با انتشار عکسی از او خبرساز شد.
مقام‌های حکومت ایران با ممنوعیت واردات محصولات آیفون استفاده از آن را برای مردم ایران محدود می‌کنند اما برای خود و فرزندانشان محدودیتی قائل نیستند. علاوه بر آن نتیجه چنین اقدام‌هایی افزایش چند برابری قیمت‌ها در بازار آزاد در پی ممنوع بودن ورود آن‌هاست.
برخی فعالان اقتصادی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها این موضوع را تایید کرده و گفته‌اند از دو هفته پیش که روند واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار متوقف شد، اختلال در بازار موبایل هم شدت گرفت.
در حال حاضر قیمت مدل‌های مختلف گوشی‌های آیفون ۱۳ پرومکس در ایران بین ۳۳ تا ۴۶ میلیون تومان است اما فعالان بازار موبایل می‌گویند با اعلام خبر ممنوعیت واردات آیفون احتمال افزایش قیمت‌ها در پی کم شدن موجودی بازار وجود دارد.

بیشتر از اقتصاد