آمار پرسش‌برانگیز مرگ ناشی از کرونا در شانگهای چین

آمار رسمی مرگ و میر ناشی کووید-۱۹ در شانگهای در طول دو ماه گذشته را تنها ۲۵ مورد اعلام کرده است

در چین تنها افردی که مرگ آنها به‌طور مستقیم با کووید-۱۹ مرتبط است در آمار رسمی لحاظ می‌شود - HECTOR RETAMAL / AFP

آمار پایین مرگ و میر ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ در شهر پرجمعیت شانگهای چین در طول دو ماه گذشته، که تنها ۲۵ مورد اعلام شده است، پرسش‌هایی را درباره صحت آمارهای رسمی و همسویی آنها با سیاست‌های دولت برانگیخته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به ابتلای یک زن سالمند به کرونا در اواخر مارس و مرگ او در اول آوریل، در حالی که طبق سیاست دولت در قرنطینه بود، اشاره کرده و می‌نویسد که مرگ او در آمارهای رسمی شانگهای ثبت نشده است.

در ادامه این گزارش، که روز پنجشنبه منتشر شده است، گفته می‌شود مرگ لو میونگ ۹۹ ساله و عدم ثبت آن در اسناد رسمی میزان صحت آمار تلفات کرونا را در این شهر ۲۵ میلیون نفری، که سومین شهر بزرگ جهان است، برجسته می‌کند.

پزشکان به خانواده خانم میونگ گفته‌اند که بیماری قلبی و فشار خون بالای او پس از ابتلا به کرونا تشدید شد و به همین دلیل از دنیا رفت، و از همین رو دلیل مرگ کرونا ثبت نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصاحبه‌های انجام شده با خانواده‌های مبتلایان به کووید-۱۹، محتوای یک گفت‌وگوی تلفنی با یک مقام بهداشتی دولتی که به انتشار عمومی رسیده، و یک بایگانی اینترنتی گردآوری شده توسط خانواده‌های قربانیان، پرسش‌هایی را در مورد چگونگی محاسبه آمار مرگ و میر کرونا برانگیخته است و یقین بر این است که این آمار پایین‌تر از واقعیت اعلام می‌شود.

بررسی‌های آسوشیتدپرس نشان می‌دهند که آمار مرگ و میر کرونا به نحوی کمتر اعلام می‌شود تا با آمار رسمی مسئولان بهداشتی چین همسو باشد، شفافیتی چندانی هم ندارد و در مقاطعی نیز با استانداردهای سایر نقاط جهان همخوانی ندارد.

در بیشتر کشورها، از جمله ایالات متحده، در دستورالعمل‌های صادر شده قید می‌شود که هر مورد مرگی که ابتلا به کووید-۱۹ در آن دخیل باشد، به عنوان دلیل مرگ یا عامل کمک‌کننده در نظر گرفته شده و در آمار رسمی تلفات کرونا ثبت شود.

اما در چین، مسئولان بهداشتی تنها افردی که مرگ آنها به‌طور مستقیم با کووید-۱۹ مرتبط است را در آمار لحاظ می‌کنند.

این بدان معناست که آمار رسمی مرگ و میر ناشی از کرونا در چین همواره پایین‌تر از دیگر کشورها بوده و خواهد بود.

بیشتر از جهان