هیچ‌کس از برنامه تیم ملی تا جام جهانی خبر ندارد، حتی اسکوچیچ و ماجدی

ایران دو فرصت کوتاه آماده‌سازی تا قطر ۲۰۲۲ را می‌سوزاند

مشکل برگزاری بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی ایران تازگی ندارد. فدراسیون فوتبال طی دهه‌های اخیر همیشه با بحران برگزاری بازی‌های تدارکاتی باکیفیت و هم‌خوان با موقعیت تیم ملی در آستانه تورنمنت‌های مختلف مواجه است.

دلایلی گوناگون از جمله ضعف فوتبال ایران در روابط بین‌الملل، تحریم‌های بانکی که نقل و انتقال قانونی پول را دشوار می‌کند، مشکلات مالی فدراسیون که توان پرداخت هزینه بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های بزرگ را سلب می‌کند، باعث شده که تیم‌های ملی همیشه بدون آمادگی کافی وارد تورنمنت‌ها شوند.

این‌بار برگزاری جام جهانی در قطر و تغییر زمان برگزاری مسابقات باعث شده که تیم‌های حاضر در جام جهانی به دلیل درگیری بازیکنان‌شان در بازی‌های باشگاهی، فرصتی برای برگزاری اردوهای بلندمدت نداشته باشند. مثلا تیم ملی ایران احتمالا ۵ یا ۴ روز قبل از اولین بازی‌اش در جام جهانی لژیونرهایش را در قطر خواهد داشت و شاید تیم کامل فقط ۲ یا ۳ روز فرصت تمرین داشته باشد.

تیم ملی در خرداد و شهریور ۱۴۰۱ دو فرصت برای برگزاری اردویی کوتاه و برگزاری چند بازی تدارکاتی دارد. فدراسیون فوتبال هنوز هیچ برنامه دقیقی را برای این فرصت‌ها تنظیم نکرده و فقط به برگزاری بازی با نیوزلند نزدیک شده که بازی چندان مناسبی برای تیم ملی در آستانه جام جهانی به نظر نمی‌رسد. فدراسیون ایران شاید این دو فرصت را بسوزاند.

میرشاد ماجدی، سرپرست موقت فدراسیون فوتبال از بازی با کاستاریکا و پرو نیز خبر داده اما مذاکرات برای برگزاری این بازی‌ها هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است.

حسن کامرانی‌فر، دبیر فدراسیون فوتبال پیش‌تر درباره بازی با برزیل و آرژانتین خبر داده بود اما حرف‌های او توسط سرپرست فدراسیون تکذیب شد.

دراگان اسکوچیچ درباره اینکه چرا تیم ملی برنامه اردو و بازی‌های تدارکاتی‌اش مشخص نشده، هرگز انتقادی ندارد و فدراسیون فوتبال را به کار بیشتر برای برنامه‌ای بهتر ترغیب نمی‌کند.

یکی از انتقادات همیشگی به اسکوچیچ این است که او با کمترین تقاضاها برای پیشبرد اهداف تیم ملی برای فدراسیون فوتبال ایران کار می‌کند و هواداران فوتبال از این منظر او را با کارلوس کی‌روش، مربی سابق تیم ملی ایران مقایسه می‌کنند که برای فراهم کردن امکانات و فرصت‌های بهتر می‌جنگید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دراگان اسکوچیچ در دورانی که سرمربی تیم ملی بوده، هرگز علاقه‌ای به برگزاری بازی‌های تدارکاتی نداشته و البته تیمش در صعود به جام جهانی بسیار موفق بود و سریع‌ترین صعود به جام جهانی را رقم زد. این اما دلیل کافی نیست که تیم ملی ایران به روش اسکوچیچ راهی جام جهانی شود و مقابل حریفانی سخت مثل انگلیس و آمریکا بازی کند.

سرمربی تیم ملی تجربه‌های بزرگی در مربیگری ندارد و شاید تصویر دقیقی از حضور در جام جهانی نداشته باشد که این‌روزها چندان نگران به نظر نمی‌رسد و حتی مشغول کری‌خوانی رسانه‌ای برای حریفانش در جام جهانی شده است.

سرپرست فدراسیون فوتبال که می‌گوید در بهمن ماه ۱۴۰۰ فدراسیون فوتبال را پس از عزل عزیزی خادم با کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان پس‌انداز بانکی تحویل گرفته است، حالا از خالی بودن حساب‌های بانکی فدراسیون حرف می‌زند و از دولت کمک می‌خواهد.

میرشاد ماجدی کمک مالی به تیم ملی را مسئولیت اجتماعی دولت و مجلس می‌داند و منتظر است تا با دریافت پول از دولت، برای تیم ملی برنامه اردو و بازی تدارکاتی تنظیم کند. اما تیم ملی در آستانه جام جهانی فرصتی برای بازی‌های اداری دریافت پول از دولت ندارد و بعید است بتواند از روزهای فیفا برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی باکیفیت استفاده کند. این بزرگ‌ترین مشکلات فنی را برای تیم ملی در جام جهانی پدید می‌آورد.

میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال به جای اخبار دقیق از برنامه‌های تیم ملی، احتمالات و بدیهیات را مرور می‌کند: «اگر بخواهیم با  تیم‌های خوب بازی کنیم نیاز به هزینه داریم و اگر پول نداشته باشیم نمی‌توانیم با تیم‌های بزرگ بازی کنیم. یکسری تورنمنت‌ها هم در حال هماهنگی هستند که تیم‌های خوبی در آنها حضور دارند و هر وقت نهایی شود، اعلام خواهیم کرد. با ایرلند شمالی و جنوبی یکسری مکاتبات انجام شد. به دلیل شرایطی که این دو کشور داشتند نتوانستیم با آنها هم هماهنگی برای انجام بازی داشته باشیم.»

آنچه ماجدی می‌گوید جز اینکه تیم ملی از آینده خودش در مسیر جام جهانی بی‌خبر است، معنای دیگری ندارد.

بیشتر از فوتبال