شکایت شاهزاده هری و مگان مارکل علیه یک روزنامه‌ بریتانیایی

«من مادرم را از دست دادم و حالا همسرم هم دارد قربانی می‌شود»

Michele Spatari / AFP دوک و دوشس ساکس- آفریقا

دوک و دوشس ساسکس اعلام کرده‌اند که علیه روزنامه‌ میل آن ساندی اقامه‌ دعوی کرده‌اند، چون ظاهراً بدون اجازه قانونی یکی از نامه‌های شخصی دوشس را منتشر کرده است. 

شاهزاده هری در نوشته‌ای طولانی و بسیار شخصی که در تارنمای شخصی زوج سلطنتی منتشر شده گفته است پس از اثر «دردناکی» که «تبلیغات بی‌امان رسانه‌ای» این روزنامه‌ زرد علیه همسرش بر آن‌ها گذاشته، مجبور شده‌اند علیه آن‌ها اقدام قانونی صورت دهند.

دوک با اشاره به پوشش دادن رسانه‌ها به اخبار مادرش شاهزاده دایانا گفت «ترسناک‌ترین چیز» برای او «این است که تاریخ تکرار شود».

او نوشت: «دیده‌ام وقتی کسی را که دوست دارم تبدیل به کالا می‌کنند چه بلایی بر سرش می‌آید. آن‌قدر این کار را می‌کنند که دیگر نه کسی او را به عنوان یک انسان می‌بیند و نه رفتار انسانی با او دارند. من مادرم را از دست دادم و حالا می‌بینم همسرم هم دارد قربانی همان فشارهای شدید می‌شود».

شرکت حقوقی شیلینگز که نماینده‌ دوشس است گفته او به خاطر آن‌چه آن را سو استفاده از اطلاعات شخصی، نقض قانون حق تکثیر و سند حفاظت از اطلاعات مصوب سال ۲۰۱۸ خوانده‌اند علیه این روزنامه و شرکت مادر آن آسوشیتد نیوزپیپرز به دادگاه عالی شکایت کرده است.

سخن‌گوی این شرکت مدعی شد انتشار «مزاحمت‌ آمیز» این نامه بخشی از مجموعه داستان‌های «کذب و موهن» این گروه رسانه‌ای است که «درباره‌ دوشس و همسرش عمداً» منتشر کرده‌اند.

مراحل قانونی این شکایت در بخش محاکمات دادگاه عالی طی می‌شود و هزینه‌های آن را هری و مگان شخصاً می‌پردازند.

بسته به تصمیم دادگاه، جریمه‌ دریافتی صرف خیریه‌ای خواهد شد که علیه خشونت خیابانی فعالیت می‌کند.

سخنگوی شرکت شیلینگز افزود: «با توجه به این که شرکت آسوشیتد نیوزپیپرز از حل این مسئله به شکل مناسب سر باز زده است، پی‌گیر مراحل جبران خسارت ناشی از این نقض حریم خصوصی و قانون حق تکثیر و دستورکار رسانه‌ای از پیش‌تعیین‌شده هستیم».

هری در نوشته‌اش گفته او و مگان به «آزادی رسانه‌ها و تهیه‌ گزارش‌های صادقانه و عینی» به عنوان «رکن مردم‌سالاری» باور دارند.

اما او افزود: «اخیراً متأسفانه همسرم یکی از قربانیان روزنامه‌ای زرد در بریتانیا شده که بدون در نظر گرفتن عواقب کارشان حامی کارزارهایی علیه افراد می‌شوند- کارزاری بی‌رحمانه که در سال‌های اخیر در تمام مدت بارداری‌ و رشد نوزادمان شدت گرفته است. این تبلیغات بی‌امان رسانه‌ای تاوان انسانی دارد، مخصوصاً وقتی عمداً کذب و مخرب است. با اینکه ما سعی کرده‌ایم قوی باشیم و محکم بایستیم و خیلی از شماها ما را درک می‌کنید، باز هم دردناکی این ماجرا وصف‌پذیر نیست. چون امروزه در عصر ارتباطات دیجیتالی، در سراسر جهان تولیدات رسانه‌ها را حقیقت می‌انگارند. اینطور نیست که مانند گذشته آنچه مطبوعات امروز می‌نویسند فردا سر از سطل زباله درآورد».  

هری گفت آن دو (که هم‌اکنون مشغول گذشت و گذار در آفریقای جنوبی‌اند) تا به حال نتوانسته‌اند «تصویر غلطی» را که رسانه‌ها «از آن‌‌ها به نمایش گذاشته‌اند» اصلاح کنند.

او گفت پوشش «مثبت» این سفر «سیاست‌های یک بام و دوهوای این روزنامه‌ خاص را که طی نه ماه گذشته تقریباً هر روز به او تهمت می‌زد» برملا کرد. «آن‌ها دروغ پشت دروغ به او بسته‌اند و او را تخریب کرده‌اند فقط چون به مرخصی زایمان رفته بود و کمتر در انظار عمومی ظاهر ‌می‌شد. او همان زنی است که پارسال در روز ازدواج‌مان بود و همینی است که در این سفر به آفریقا دارید می‌بینید».

دوک اضافه کرد: «برای این رسانه‌های خاص همه چیز بازی است، بازی‌ای که ما از اول نخواسته‌ایم در آن بازی کنیم. این‌همه وقت در سکوت شاهد عذابی بوده‌ام که او می‌کشد. دست روی دست گذاشتن و کاری نکردن با ارزش‌های ما سازگار نیست».

او توضیح داد که انتشار ظاهراً غیرقانونی این نامه‌ شخصی «عمداً و در جهت تخریب وی» برای «اثرگذاری بر احساسات» خوانندگان صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هری مدعی شد که این روزنامه خوانندگان‌اش را با «حذف هدفمند پاراگراف‌ها، جمله‌ها و حتی تک‌واژه‌های خاصی از متن نامه» گمراه کرده «تا دروغ‌هایی که در بیش از یک سال اخیر منتشر کرده‌اند برملا نشود».

او افزود: «بالاخره روزی می‌‌رسد که تنها راه چاره باقی مانده ایستادن در برابر این رفتار باشد، چون این کار افراد و زندگی آن‌ها را تخریب می‌کند. به بیان ساده‌تر این کار نوعی خشونت‌ورزی است که افراد را می‌ترساند و خفه می‌کند. همه‌ ما می‌دانیم که این کار به هیچ وجه پذیرفته نیست. نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم جهانی را قبول داشته باشیم که در آن هیچ‌کس در برابر این کارها پاسخ‌گو نباشد».

سخن‌گوی میل آن ساندِی گفت: «میل آن ساندی مسئولیت داستانی را که به چاپ رسانده می‌پذیرد و با قدرت در این پرونده از خود دفاع خواهد کرد. علی‌الخصوص این ادعا را که ما به هر شکل ممکن در نامه‌ دوشس دست برده‌ایم و معنای آن را تغییر داده‌ایم قویاً رد می‌کنیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent