حملات مرگبار در قندوز و مزارشریف؛ دست‌کم ۳۰ نفر کشته و ۷۵ نفر زخمی شدند

گروه داعش خراسان مسئولیت حمله به مسجد سه دکان در شهر مزارشریف را بر عهده گرفت و گفت ۱۰۰ نمازگزار شیعه را کشته است

انفجار در مزارشریف هنگام ادای نماز ظهر و در مسجد شیعیان رخ داد- عکس:مسیح آرین‌فر/فیس‌بوک

حدود ساعت ۱۲ ظهر پنجشنبه، یکم اردیبهشت، دو حمله هم‌زمان در شهرهای مزارشریف و قندوز در شمال افغانستان به وقوع پیوست. انفجار نخست، در داخل مسجد سه دکان متعلق به هزاره‌ها و شیعیان در مرکز شهر مزارشریف رخ داد و انفجار دوم، خودرو اعضای طالبان را که کارمندان فرودگاه قندوز بودند هدف گرفت.

برخی منابع در مزارشریف شمار قربانیان انفجار در مسجد سه دکان تا لحظه انتشار این گزارش را، ۲۴ کشته و ۶۵ زخمی اعلام کردند.

بر اساس گزارش‌های ابتدایی منابع آگاه در قندوز، در انفجار یک مین مغناطیسی جاسازی شده در خودرو نیروهای طالبان شش عضو این گروه کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

گروه داعش خراسان مسئولیت حمله به مسجد سه دکان در شهر مزارشریف را بر عهده گرفت و با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده که در حمله به این مسجد، ۱۰۰ تن از نمازگزاران شیعه را کشته است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به قندوز، کابل و ننگرهار را بر عهده نگرفته است.

روح‌الله محزون، از ساکنان مزارشریف که شاهد وقوع انفجار در مسجد سه دکان بود، به ایندیپندنت فارسی گفت که این انفجار در جریان برگزاری نماز ظهر که ده‌ها نمازگزار در آن شرکت داشتند به وقوع پیوست و تلفات سنگینی به جا گذاشت.

او افزود که انفجار در طبقه دوم مسجد رخ داده است.

مسجد سه دکان از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد هزاره‌ها در مرکز مزارشریف است و در منطقه پرجمعیت این شهر قرار دارد.

عزیزالله (مستعار)، یکی از پزشکان بیمارستان ابوعلی سینا در مزارشریف، گفت که در پی انفجار مسجد سه دکان، تاکنون ۲۴ کشته و ۶۵ زخمی به این بیمارستان منتقل شده‌اند. او افزود که ممکن است آمار کشته‌شده‌ها به دلیل وخامت حال شماری از زخمی‌ها بیشتر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته عزیزالله، تعدادی از زخمی‌ها به بیمارستان‌های خصوصی منتقل شده‌اند و هنوز اطلاعات کاملی از تلفات این انفجار گردآوری نشده است.

در همین حال، منابع دیگر حاضر در محل حادثه می‌گویند که در زمان این انفجار، حدود ۳۰۰ نمازگزار در مسجد بوده‌اند؛ چون در ماه رمضان، نمازهای جماعت در این مسجد با حضور شمار زیادی از نمازگزاران برپا می‌شود.

ویدیوها و عکس‎‌هایی که از این حادثه با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که شمار زیادی از نمازگزاران در داخل مسجد کشته و زخمی شده‌اند و مردمان محلی در تلاش‌اند اجساد را به بیمارستان‌ها منتقل کنند.

شاهدان همچنین گفتند که طالبان لحظاتی پس از انفجار به محل رسیدند و در نخستین اقدام، مانع از عکس و فیلم گرفتن خبرنگاران شدند.

طالبان همچنین به پرستاران، پزشک‌ها و کارمندان بیمارستان‌های مزارشریف هشدار داده‌اند که هیچ‌ آمار و جزئیاتی در مورد تلفات این حادثه در اختیار خبرنگاران نگذارند.

از انفجار در قندوز تاکنون اطلاع جدیدی در دست نیست. یک خبرنگار ساکن قندوز به ایندیپندنت فارسی گفت که جز اعضای طالبان، به هیچ کس اجازه داده نشده است به محل حادثه نزدیک شود. این خبرنگار به نقل از شاهدان عینی، کشته شدن شش نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر را تایید کرد.

انفجارهای مرگبار در مزارشریف و قندوز در حالی رخ می‌دهند که چند ساعت پیش از آن، سه انفجار دیگر در کابل و ننگرهار نیز تلفاتی به جا گذاشتند.

در انفجار مین جاسازی شده در یک خودرو نظامیان طالبان در شهرستان خوگیانی استان ننگرهار، چهار عضو طالبان کشته شدند. در انفجار ناحیه پنجم شهر کابل هم زخمی شدن دو کودک گزارش شد.

تاکنون هیچ شخصی یا گروهی مسئولیت حملات اخیر در کابل، ننگرهار، قندوز و مزارشریف را به عهده نگرفته است.