اقرار مایک پمپئو به حضور در تماس تلفنی ترامپ با اوکراین

پمپئو، پیشتر درباره تماس تلفنی کذایی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود

Andreas SOLARO / POOL / AFP

مایک پمپئو تایید کرد که در تماس تلفنی بین دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، حضور داشته است، تماسی که باعث شروع تحقیقات استیضاح توسط نمایندگان دموکرات علیه رییس‌جمهور ایالات متحده شد.

آقای پمپئو در کنفرانسی خبری در شهر رم صبح چهارشنبه گفت: «من در تماس تلفنی حضور داشتم». او گفت به مکالمه میان دو رییس‌جمهور گوش داده و مقصود این تماس بحث بر سر فساد در اوکراین بوده است.

آقای پمپئو اضافه کرد: «من دقیقا از سیاست‌های ایالات متحده در قبال اوکراین باخبرم. این سیاست‌ها همواره ثابت و استوار بوده‌اند و ما تلاش خواهیم کرد همیشه به نتایج سابق آن‌ها دست یابیم».

وزیر امور خارجه ایالات متحده پیش از این درباره اطلاع داشتن از محتوای شکایت فرد افشاگر درباره تماس تلفنی کذایی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. ظاهرا آقای ترامپ در این تماس همتای اوکراینی خود را تحت فشار قرار داده تا به تحقیقات درباره فساد یکی از رقبای او در اتنخابات ۲۰۲۰، جو بایدن، بپردازد.

وقتی در ۲۲ سپتامبر از آقای پمپئو پرسیده شد درباره این مکالمه چه می‌داند، به مارتا رادیتز، مجری شبکه ای‌بی‌سی گفت: «خب شما کمی پیش شکایت یک فرد افشاگر را به من داده‌اید که من هنوز فرصت خواندن آن را نداشته‌ام».

گرچه آقای پمپئو صراحتا حضور خود در این تماس تلفنی را انکار نکرد، منتقدان در روز پنج‌شنبه، توجهات را به این امر جلب کردند که چگونه پیش از انتشار خبر گوش دادن او به مکالمه، وی همواره از پاسخ به هر سوالی در این باره طفره می‌رفت.

ولی از قرار معلوم، یک روز بعد از انتشار خبر حضور او در این تماس در رسانه‌های مختلف به نقل از یکی از مقامات کابینه آقای ترامپ که خواست هویتش محفوظ بماند، او نظرش را عوض کرد.

آقای پمپئو هنگام مصاحبه با خبرنگاران در رم درباره این تماس گفت مکالمه میان آقای ترامپ و آقای زلنسکی «درباره مبارزه با تهدید روسیه در کشور اوکراین» بود.

او افزود: «این تماس درباره کمک به اوکراینی‌ها بود تا فساد و اختلاس را از حکومت خود بیرون کرده و اکنون که دولتی جدید قدرت را به دست گرفته، اقتصادی موفق و پویا بسازند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پمپئو همچنین کار کردن روی مساله اوکراین را «امتیازی‌ ویژه» نامید.

این نظرات وی بعد از شدیدتر شدن تحقیقات استیضاح توسط نمایندگان دموکرات علیه رییس‌جمهور ایالات متحده و کابینه وی اظهار شد.

در روز سه‌شنبه وزیر امور خارجه علیه درخواست یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان مقاومت کرد که می‌خواهد پنج تن از کارمندان فعلی و سابق این وزارت‌خانه را در راستای تحقیقات رسوایی اوکراین به مجلس دعوت کند. او این تلاش‌ها را اقدام‌هایی «قلدرمآبانه» علیه وزارت‌خانه خویش توصیف کرد.

وی در نامه‌ای به رییس کمیته امور خارجه مجلس نوشت: «من نگران ابعادی از درخواست شما هستم که می‌تواند به عنوان تلاش برای ارعاب، قلدری و رفتار نامناسب با کارمندان کارکشته وزارت امور خارجه دیده شود، از جمله چند تن از افسران سرویس‌های خارجی که اکنون مورد هدف کمیته قرار گرفته‌اند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent