پیام داعش در مورد جنگ اوکراین؛ تلاشی نافرجام برای بهره‌برداری از بحران

اعلامیه‌ اخیر داعش یادآور دوره افزایش فعالیت جنگجویان وابسته به گروه‌های تروریستی در کشورهای اروپایی است

داعش با بهره‌برداری از مشغول بودن غرب در جنگ اوکراین، گروه‌های افراطی را به انجام حمله‌های تروریستی در اروپا تشویق می کند- عکس از اعتماد آنلاین

پیام‌ اخیر سازمان تروریستی داعش برای جنگجویان وابسته به این گروه در مورد بهره‌گیری از بحران جنگ اوکراین به منظور راه‌اندازی حمله به اروپا، بیشتر از اینکه جنبه عملی داشته باشد، تبلیغاتی است و هدف از آن تاکید بر حضور این گروه تروریستی و توانایی آن برای اجرای حملات حتی در کشورهای اروپایی است. علاوه بر آن، داعش با صدور این پیام سعی دارد شکاف‌هایی را که میان اعضای این گروه بر سر «رهبری» جدید داعش ایجاد شده است، ترمیم کند و به جنگجویان وفادارش که این اواخر فشارهایی بسیاری را در سوریه متحمل شده‌اند، انگیزه بدهد و روحیه آن‌ها را تقویت کند.

این در حالی است که ناسازگاری و اختلاف بین جنگجویان عرب و مبارزان ترکمن وابسته به سازمان داعش به‌شدت افزایش یافته است؛ به‌ویژه پس از آنکه ابوالحسن هاشمی در تاریخ دهم مارس به‌عنوان رهبر جدید سازمان داعش، جانشین ابوابراهیم قریشی، رهبر پیشین این سازمان، شد. ابوابراهیم قریشی فوریه گذشته در یک حمله هوایی نیروهایی آمریکایی در سوریه کشته شد.

ابوعمر مهاجر، سخنگوی سازمان داعش، روز یکشنبه در یک فایل صوتی اعضای این سازمان را به بهره‌برداری از مشغول بودن جهان به بحران اوکراین و تشدید حمله به کشورهای اروپایی فرا خواند. مخاطبان پیام او بیشتر «گرگ‌های تنها» و افراد وابسته به این سازمان در اروپا و ایالات متحده بودند تا با سوءاستفاده از وضعیت کنونی، فشار بر این سازمان در عراق و سوریه را که مقر اصلی سازمان داعش شناخته می‌شوند، کاهش دهند.

پیام سخنگوی داعش در حالی منتشر شد که حدود پنج ماه از زمان وقوع انفجار در نزدیکی بیمارستانی در شهر لیورپول بریتانیا می‌گذرد. کارشناسان پیام اخیر را هشدار داعش به اروپا پس از کاهش چشمگیر حملات تروریستی در جریان همه‌گیری کرونا، تلقی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلامیه‌ اخیر داعش یادآور دوره افزایش فعالیت جنگجویان وابسته به گروه‌های تروریستی در کشورهای اروپایی است. به‌ویژه اینکه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در اروپا، عملیات متعدد بمب‌گذاری، تیراندازی و حمله با چاقو رخ داد و کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، سوئد، بریتانیا و اسپانیا هدف حملات متعددی قرار گرفتند که به کشته و زخمی شدن صدها تن منجر شد.

جاسم محمد، رئیس مرکز اروپایی مطالعات مبارزه با تروریسم و جاسوسی، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی، با اشاره به اهمیت پیام داعش، گفت: «انتشار این پیام که گرگ‌های تنها را به اجرای حملات تروریستی در وضعیت فعلی دعوت می‌کند، تلاش برای اثبات وجود و بقای سازمان داعش است؛ به‌ویژه اینکه به دنبال کشته شدن رهبر قبلی، سازمان داعش دچار چالش‌های بزرگی شده و اختلاف بر سر رهبری جدید سازمان داعش را با تهدید انشعاب و تشتت مواجه کرده است.»

او درباره هشدار افزایش حملات تروریستی در اروپا گفت: «سازمان داعش می‌خواهد از مشغول بودن غرب و روسیه در جنگ اوکراین بهره‌برداری کند و گروه‌های افراطی را به شرکت در حمله‌های تروریستی به کشورهای اروپایی تشویق کند. در عین حال، داعش سعی دارد شاخه‌های این سازمان در خارج از عراق و سوریه را به تشدید حمله فرا خواند؛ به‌ویژه اینکه بنا بر ادعای داعش، شاخه‌های این سازمان از غرب آفریقا، شرق آسیا و خراسان با ابوالحسن هاشمی، رهبر جدید داعش، بیعت کرده‌اند.»

جاسم با اشاره به درخواست داعش از حامیانش برای بیعت با ابوالحسن هاشمی، خاطرنشان کرد که داعش مانند سایر سازمان‌های تروریستی در شرایطی که فشار افزایش می‌یابد، وفاداران بسیاری را از دست می‌دهد. بنابراین در این پیام افراد وابسته به این سازمان را به ترک اختلاف و ناسازگاری و همگرایی با رهبری جدید داعش فرا می‌خواند. البته متن این پیام هم موید اختلاف بین جنگجویان عرب و مبارزان ترکمن وابسته به داعش است.

اختلاف بین جنگجویان داعش بر سر رهبری جدید این سازمان در دو ماه گذشته به‌شدت اوج گرفت اما ریشه این اختلاف به بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ برمی‌گردد؛ زمانی که مبارزان عرب داعشی ترکمن‌های داعشی را به انحصار سمت‌های ارشد سازمان داعش در عراق متهم کردند.

بیشتر از جهان