دبیرکل سازمان ملل خواستار ملاقات‌های جداگانه با پوتین و زلنسکی شد

آنتونیو گوترش: ۱۲ میلیون اوکراینی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان گفت‌وگو در چارچوب قوانین بین‌المللی شد -  TIMOTHY A. CLARY / AFP

دبیرکل سازمان ملل متحد از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین خواست تا ملاقات‌هایی جداگانه با هر یک از آن‌ها داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۰ آوریل اعلام کرد دو نامه جداگانه به نماینده‌های دائم روسیه و اوکراین در سازمان ملل ارسال شده است مبنی بر تقاضای ملاقات آنتونیو گوترش با روسای جمهوری این دو کشور که در حال جنگ با یکدیگرند.

به گفته استفان دوجاریک، آقای گوترش مایل است پوتین را در مسکو و زلنسکی را در کی‌یف ملاقات کند تا با همکاری یکدیگر برقراری صلح را در چارچوب «منشور سازمان ملل متحد» و «قوانین بین‌المللی» مورد بررسی قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه در روز ۲۴ فوریه سال جاری به اوکراین حمله نظامی کرد و از آن تاریخ تا امروز، نبردهایی خونین در مناطق مختلف اوکراین جریان دارد. تهاجمی که بزرگ‌ترین حمله نظامی به یک دولت اروپایی به حساب می‌آید که از سال ۱۹۴۵ به این طرف رخ داده است.

آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل پیشنهاد داد روسیه و اوکراین، که اکثریت جمعیت‌شان را مسیحیان ارتدوکس تشکیل داده‌اند، به مناسبت عید پاک آتش‌بسی چهار روزه را بپذیرند. به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر، به دلیل حمله‌های نظامی روسیه به اوکراین، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

در هفته‌های گذشته برخی مقام‌های کشورهای اروپایی، از جمله نخست وزیر بریتانیا، ولودیمیر زلنسکی را در خاک اوکراین ملاقات کرده‌اند. با این همه جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه گفت هنوز مشخص نیست که به اوکراین سفر خواهد کرد یا خیر.

پیش‌تر ولودیمیر زلنسکی، جو بایدن را دعوت کرده بود تا به کی‌یف سفر کند.

بیشتر از جهان