فاسدترین خانواده انقلاب؛ حاصل کار سیاسی محمدباقر قالیباف

حاشیه‌ای تازه برای محمدباقر قالیباف، کسی که به «سردار گازانبری» شهرت دارد

انتشار فیلم سفر خانواده قالیباف به ترکیه و افشای ماجرای خرید لوازم نوزاد از این کشور، برای مدیری که همواره کوشیده است نماد ساده‌زیستی و عدالت‌خواهی باشد، بازتاب گسترده‌ای در سطح جامعه یافته است.

پسر او با انتشار مطلبی گفته است که سردار مخالف این سفر بوده است، اما همسر، دختر، و دامادش بر خلاف میل او این کار را انجام داده‌اند. 

قالیباف سردار سپاه و فرمانده قرارگاه خاتم بوده است، فرمانده نیروهای هوایی سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، شهردار تهران، و حالا رئیس مجلس شورای اسلامی. حسرت بزرگ او نشستن بر صندلی ریاست‌ جمهوری است، اما کارنامه خود و خانواده‌اش با پرونده‌های فساد رنگین است. 

در قاموس سیاسی حکومت اسلامی ایران، قالیباف مدیری است که هر جا پرونده فساد خانوادگی در میان مسئولان باز می‌شود، نامش به چشم می‌خورد. مدیری که بنا بود نماد مدیر جوان انقلابی باشد، حالا خود و خانواده‌اش به یکی از هزاردستان فساد و رانت در سیاست جمهوری اسلامی ایران بدل شده‌اند. 

در مناظرات انتخاباتی سال ۹۶، وقتی قالیباف لیست اموال خود را که ظاهرا کمتر از دارایی اکثر ایرانی‌ها بود، برابر دوربین نشان داد و حسن روحانی و اسحاق جهانگیری را متهم به فساد مالی کرد، حسن روحانی با حمله به او، پرونده ارتباط باندهای قاچاق را با ستاد انتخاباتی او در سال ۸۴ به شکلی مبهم باز کرد، و اسحاق جهانگیری نیز با اشاره به تخلفات گسترده شهرداری تهران در پرونده‌هایی همچون بانک‌ شهر، زمین‌خواری گسترده و واگذاری زمین و املاک به خانواده، افراد و تعاونی‌هایی خاص، قالیباف را زیر ضرب حملات خود قرار داد.

آن وضعیت، فرصتی پدید آورد که رسانه‌ها نیز بتوانند پای پرونده‌های مرتبط با خانواده قالیباف را به میان بکشند؛ جایی که نقش همسر او، زهرا مشیر، نقشی پررنگ دارد. زهراسادات مشیر مدیر «خیریه امام‌رضا» و مالک چند مهد کودک و خانه بازی لوکس در تهران و مشهد است. شایعاتی پیرامون رابطه خویشاوندی میان او و همسر علی خامنه‌ای نیز شنیده می‌شود. 

در دوران شهرداری قالیباف، زهرا مشیر مدیر اداره امور بانوان شهرداری و مشاور شهردار تهران بود. 

پرونده واگذاری زمین به «خیریه امام‌رضا» که متعلق به زهرا مشیر است، و نیز کمک‌های میلیاردی متعدد شهرداری به این خیریه، مهم‌ترین حلقه اتصال پرونده فساد شهرداری تهران با خانواده قالیباف است که تنها در یک فقره آن، پرداخت ۶۰ میلیارد تومان از حساب شهرداری به «خیریه امام‌رضا» دیده می‌شود. 

واگذاری غیرقانونی نزدیک به ۸۰ هزار متر زمین در نوبت‌های مختلف از شهرداری تهران هم بخشی دیگر از پرونده‌های مرتبط با خیریه زهرا مشیر در دوران شهرداری قالیباف است. 

زهرا مشیر مجموعه‌ای آموزشی به نام «شمس‌الشموس» هم زیرمجموعه خیریه خود دارد که زیر نظر پسر قالیباف، الیاس، اداره می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجموعه شمس‌الشموس نیز دارای پرونده‌های جداگانه‌ای مرتبط با دریافت غیرقانونی زمین و کمک‌های مالی از منابع نامشخص است که سبب شده است در کنار همسر، پسر قالیباف نیز متهم به فساد مالی باشد. در یکی از مهم‌ترین پرونده‌های مرتبط با مؤسسه شمس‌الشموس، دریافت باغی ۲۲ هزار متری از بنیاد مستضعفان در سعادت‌آباد تهران با سفارش قالیباف، و قطع غیرقانونی درختان و ساخت‌وساز خلاف قانون در آن، جنجالی بود که قالیباف و خانواده‌اش را تا امروز در مظان اتهام فساد مالی قرار داده است. 

همچنین، در پرونده «بنیاد تعاون ناجا» و تخلفات گسترده مالی در بانک‌ شهر نیز ردپای پسر قالیباف دیده می‌شود. قالیباف اما همواره از سپری محافظتی‌ برخوردار بوده است که حتی وقتی عیسی شریفی، قائم‌مقام او در شهرداری تهران، به جرم فساد مالی بازداشت شد هرگز پایش به دادگاه باز نشد. بر همان روال، در پرونده‌های مرتبط با موسسه و بانک قوامین، اختلاس در بانک شهر، پرونده موسوم به «هلدینگ یاس»، تخلفات صندوق ذخیره کارکنان شهرداری، ابهامات مرتبط با قاچاق سوخت در دوران فرماندهی نیروی انتظامی نیز با وجود مدارک گسترده، تا امروز او به هیچ دادگاهی فراخوانده نشده است. 

وقتی سایت «معماری‌نیوز» مدارکی در مورد این ارتباطات منتشر کرد، در نهایت حکم دادگاه علیه مدیران سایت صادر شد تا تبرئه قالیباف از اتهام فساد مالی و بستن دهان افشاگران علیه او، هم‌زمان باشد.

اما آنچه امروز و در ماجرای افشای سفر و خرید سیسمونی همسر، دختر، و داماد قالیباف اهمیت دارد، زیر سوال رفتن ادعاهای مکرر قالیباف مبنی بر ساده‌زیستی است و موضوعی که او در انتخابات سال ۹۶ وزیر آموزش‌وپرورش دولت روحانی را به آن متهم کرده بود: خرید از کشور بیگانه. 

این ماجرا اما سوی دیگری نیز دارد. به گفته برخی تحلیلگران، اینکه اکنون چهره‌های اصول‌گرا نیز هم‌پای جامعه به قالیباف فشار می‌آورند و به این موضوع‌ می‌پردازند، شاید در فاش شدن اختلاف میان تیم سیاسی نزدیک به قالیباف با ابراهیم رئیسی ریشه داشته باشد. همچنین، در این میان نباید از نقش نیروهای موسوم به «جبهه پایداری» نیز غافل شد؛ مهم‌ترین مخالفان قالیباف در مجلس که بارها کوشیده‌اند او را از مسند ریاست مجلس پایین بکشند. 

درحالی‌که مردم ایران زیر بار فشار اقتصادی توان کمر راست کردن ندارند و رهبر نظام مدام بر طبل حمایت از «تولید ملی» می‌کوبد، ماجرای اخیر ضربه‌ای سخت به آینده سیاسی قالیباف است؛ مردی که در ماجرای کوی دانشگاه نفر اول تدارک حمله به دانشجویان بود و نامش در نامه تهدیدآمیز فرماندهان سپاه به محمد خاتمی به چشم می‌خورد. بر اساس آنچه حسن روحانی در مناظرات سال ۹۶ گفت، قالیباف میل شدیدی به سرکوب دارد و لقب «سردار گازانبری» از آن رو بر او مانده است.

نزدیک به ۵۰ حساب بانکی مخفی با گردش مالی مشکوک در پرونده بانک شهر، پرداختی‌های مکرر به خیریه متعلق به همسر خود، واگذاری غیرقانونی زمین  و نامشخص بودن درآمد ناشی از مجوز ساخت‌وساز در بخش‌های شمال غربی تهران، ابهامات پروژه‌های مالی عمرانی در دوران فرماندهی قرارگاه خاتم، پرونده‌های هلدینگ یاس، بنیاد تعاون ناجا و بانک قوانین، و نیز واگذاری املاک در دوران شهرداری تهران، شاخه‌های پرشمار کلافی است که در انتها به او و خانواده‌اش ختم می‌شود. 

حال باید دید که آیا سپر محافظتی قالیباف بار دیگر «سردار» را از چاله بیرون خواهد کشید، یا این بار ماجرای سفر جنجالی همسر، دختر، و دامادش به ترکیه، نقطه پایان حضور سیاسی او در جمهوری اسلامی ایران است.