خبر سربسته فدراسیون فوتبال: دستکاری در نتایج بازی‌ها با فساد در چینش داوران

پرونده‌ای که می‌تواند به سقوط تیم‌ها و محرومیت داوران، مدیران و مربیان منجر شود

سال‌ها است که در فوتبال ایران شائبه‌هایی درباره عملکرد داوران مطرح می‌شود - ایرنا 

فدراسیون فوتبال ایران از دستگیری یک باند فساد در داوری فوتبال خبر داد؛ خبری تکان‌دهنده که می‌تواند در آینده نزدیک به حذف تیم‌ها و محرومیت مدیران و مربیان درگیر در این پرونده منجر شود.

بنا بر اعلام حراست فدراسیون فوتبال، این باند با همکاری یک ناظر و داور بازنشسته به تیم‌ها وعده می‌داد که می‌تواند با خرید داوران، نتایج بازی‌ها را تغییر دهد.

فساد در داوری و دخالت‌های بیرونی در چیدمان داوران لیگ‌های مختلف نمی‌تواند فقط کار یک گروه باشد و چه بسا افراد و گروه‌های مختلفی در این کار تاثیر بگذارند و نتایج بازی‌ها را دستکاری کنند. فارغ از این، کمیته و بخش داوری در فدراسیون فوتبال هم پذیرای دخالت کسانی است که حراست فدراسیون از آن‌ها به عنوان باند فساد در فوتبال یاد می‌کند و این برای فوتبال خطرناک بسیار است که دستگاه انتخاب داوران در فدراسيون فوتبال درگیر چنین فسادی باشد.

وقتی بدانیم دخالت در انتخاب داوران از بیرون فدراسیون هم امکان‌پذیر است، حتی اعتبار لیگ‌ها را هم زیر سوال می‌برد.

در فوتبال ایران بسیار مرسوم است که مربیان به داوری‌‌ها اعتراض کنند. گاهی این اعتراض‌ها بسیار پرخاشگرانه‌اند و اعتبار داوران را زیر سوال می‌برند. معمولا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مقابل اعتراض‌ها به داوری‌ چشم‌پوشی می‌کند و کم پیش می‌آید که مربیان بابت انتقادهای حتی تند علیه داوران محروم شوند. البته بخشی از انتقادهای مربیان از داوری‌ها برای توجیه شکست‌ها است اما وقتی خبر کشف باند فساد در داوری را می‌خوانیم، باید دست‌کم به بخشی از آن انتقادها اعتبار دهیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال‌ها است که در فوتبال ایران شائبه‌هایی درباره عملکرد داوران مطرح می‌شود. پیش‌تر داورانی بوده‌اند که به دلیل دریافت رشوه محروم شده‌اند. وحید صالحی، داور فوتبال، اخیرا پس از بیان انتقادهایی تندی درباره فساد همکارانش، از داوری استعفا کرد و اطلاعاتی درباره فساد داوران در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشت؛ اما رفتار فدراسیون با او به گونه‌ای بود که انگار نمی‌خواهد شنونده انتقاد‌های او باشد.

در هفته‌های اخیر، فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، درباره یک داور بازنشسته که به عنوان کارشناس داوری به صداوسیما دعوت می‌شود، گفت: «داوری که وقتی من دهه ۸۰ فوتبال بازی می‌کردم، شیتیل گرفته بود و محرومش کرده بودند، الان ارتقا مقام پیدا کرده است و به تلویزیون می‌آید. نمی‌دانم او با چه رویی به تلویزیون می‌آید و نظر کارشناسی می‌دهد.»

در بیانیه فدراسیون فوتبال می‌خوانیم: «خوشبختانه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با رصد حراست و دستگاه‌های نظارتی موفق شدند یک باند فساد در فوتبال را که در لیگ‌های پایین‌تر از لیگ برتر و برخی مسابقات استانی فعالیت می‌کردند، منهدم کنند.» فدراسیون فوتبال درباره این پرونده اطلاعات بیشتری منتشر نکرد و فقط خبر داد که پرونده لازم تشكيل شده است و برای رسیدگی دقیق‌تر به قوه قضاییه نیز ارسال خواهد شد.

تاثیرگذاری در نتایج بازی‌ها به دلیل فساد در داوری باید به حذف و سقوط تیم‌های درگیر با این فساد منجر شود و مدیران، مربیان یا بازیکنانی که درگیر این فساد بوده یا حتی از آن اطلاع داشته‌ و آن را نادیده گرفته‌اند، باید با جریمه و محرومیت مواجه شوند. فدراسیون فوتبال هنوز درباره زوایای دیگر این پرونده اطلاعاتی ارائه نکرده و به انتشار خبری سربسته اکتفا کرده است.

بسیاری از احکام محرومیت مدیران، مربیان و بازیکنان کمتر شناخته‌شده در فوتبال ایران بدون اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شوند و رسانه‌ها نمی‌دانند این محرومیت‌ها یا کسر امتیاز از تیم‌ها به کدام دلیل اعمال شده‌اند. دلیل محرومیت داوران نیز اغلب اعلام نمی‌شود که این رویکرد نیز به قصد پنهان نگه داشتن جریان فساد در فوتبال است.

دستمزد داوران در فوتبال ایران همیشه موضوعی بحث‌برانگیز است. بارها مطرح شده است که میزان دستمزد داوران ایرانی برای گذران یک زندگی حرفه‌ای ناچیز است و این حقوق اندک هم در بسیاری مواقع با تاخیر پرداخت می‌شود. البته فساد در داوری هرگز قابل توجیه نیست اما دستمزد اندک داوران می‌تواند زمینه پدید آمدن فساد بیشتر در داوری را فراهم کند.

روسای مختلف فدراسیون فوتبال همواره درباره تغییر دستمزد داوران حرف زده‌اند اما دستمزد داوران همیشه در نهایت با افزایشی جزئی تغییر می‌کند که این کافی نیست. به خصوص داورانی که با دستمزدهای اندک در لیگ دسته ۲ و ۲ سوت می‌زنند یا بازی‌ تیم‌های پایه را قضاوت می‌کنند، بیشتر در معرض چنین فسادی‌اند.

بیشتر از فوتبال