افزایش کرایه‌ تاکسی، اتوبوس و مترو از فردا

تهرانی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هزینه‌ زیادی می‌پردازند اما خدمات اندکی دریافت می‌کنند 

گزارش‌های میدانی اثبات می‌کند که شهروندان تهرانی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند - ایرنا

نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در تهران از روز پنجشنبه، یکم اردیبهشت، ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، بهای بلیت تک‌سفره مترو که در سال ۱۴۰۰، دو هزار تومان بود، امسال به دو هزار و ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد. تاکسی‌های شهری نیز مجازند نرخ کرایه خود را تا سقف ۳۵ درصد افزایش دهند.

اعضای شورای شهر تهران بهمن ۱۴۰۰ در مصوبه‌ای، اعلام کردند که میزان مجاز افزایش کرایه وسایل‌ حمل‌ونقل عمومی ۲۵ درصد است اما حالا می‌گویند از آنجا که در برخی خطوط، مبلغ کرایه کم است، مقرر شد که تاکسی‌ها تا سقف ۳۵ درصد کرایه‌های خود را افزایش دهند؛ بنابراین حداقل ورودی تاکسی‌های عبوری دو هزار و ۱۰۰ تومان است ولی در شرایط خاص مثل بارندگی و اوج ترافیک آن‌ها مجازند ۳۰ درصد دیگر نیز به قیمت خود بیفزایند.

بر اساس قیمت‌گذاری‌های جدید، مسافران مسیرهای یک‌طرفه مترو نیز دست‌کم باید دو هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنند. بهای بلیت مترو برای سفر به حومه تهران یک هزار و ۵۰۰ تومان و بلیت تک‌سفره هشتگرد نیز هفت هزار و ۵۰۰ تومان است. مسافران مسیر فرودگاه نیز باید برای خرید بلیت، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بپردازند.

قیمت بلیت اتوبوس‌های بی‌آرتی نیز دو هزار و ۳۵۰ تومان است و بهای بلیت اتوبوس‌های شبانه به چهار هزار و ۱۰۰ تومان هم می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر یک فرد روزانه به‌طور میانگین برای رسیدن به محل کار یا تحصیل خود یک اتوبوس، یک مترو و یک تاکسی سوار شود، باید حداقل هفت هزار و ۸۵۰ تومان بپردازد و برای مسیر برگشت نیز باید همین‌قدر هزینه کند که جمع این مبلغ در ماه از ۴۷۰ هزار تومان فراتر می‌رود. این به معنای آن است که یک کارگر که حداکثر حقوقش پنج میلیون و ۷۰۰ هزارتومان است، باید مبلغ قابل‌توجهی از حقوقش را برای رفت‌وآمد به محل کار کنار بگذارد. حالا اگر فرزند دانشجو یا دانش‌آموز هم داشته باشد، هزینه‌ حمل‌ونقل بر دوش او بیشتر هم می‌شود.

با وجود اینکه افزایش قیمت‌ بلیت وسایل‌ حمل‌ونقل عمومی برای مردم ایران دردسرهایی جدی ایجاد می‌کند، مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر مدعی‌اند که قیمت‌ها «افزایش حداقلی» داشته‌اند. مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، با دفاع از افزایش قیمت‌ها و مصوبه شورای شهر، به خبرگزاری ایرنا گفت: «با توجه به افزایش هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نیاز مالی هر ناوگان برای افزایش خدمات حمل‌ونقلی بیشتر از رقم‌هایی است که به‌عنوان مصوبه در نظر گرفته شده است.»

او در ادامه مدعی شد که افزایش ۲۵ درصدی کرایه‌ها به دلیل «سیاست‌های حمایتی شهردار تهران» بود وگرنه هزینه‌های جاری حمل‌ونقل عمومی بیش از این است. 

با وجود ادعاهای مدیران شهری، گزارش‌های میدانی اثبات می‌کند که ساکنان تهران برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند اما خدمات اندکی به آن‌ها ارائه می‌شود. اغلب اتوبوس‌های شهری خراب‌اند و تعداد آن‌ها آن‌قدر کم است که مسافران گاهی مجبور می‌شوند مدتی طولانی برای رسیدن اتوبوس در انتظار بمانند. 

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران و فقدان سرویس‌دهی مناسب مسائلی‌اند که برخی اعضای شورای شهر تهران مثل جعفر تشکری هاشمی به آن اذعان کرده‌اند؛ با این حال شهرداری تهران بدون اینکه اقدام مناسبی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام دهد، کرایه‌ها را افزایش داده است.

بیشتر از اقتصاد