خودکشی یک روحانی در زندان اوین

بی‌کفایتی رئیس جدید زندان اوین صدای زندان‌بان‌ها را هم درآورده

ورودی زندان اوین. عکس از خبرگزاری تسنیم

روزنامه قانون خبر از خودکشی یک روحانی محبوس در زندان اوین داد. به نوشته این روزنامه «زندگی سخت زندانیان و خانواده آنان به شکلی است که در هفته گذشته یک زندانی در بند ویژه روحانیت خودکشی کرد».

این روزنامه در ادامه خبر خودکشی این روحانی نوشته است: «با تاسف باید گفت که بی‌کفایتی سرپرست جدید زندان اوین، صدای زندانیان و حتی زندان‌بانان را نیز در آورده‌است. از همه مهم‌تر مصائبی است که زندانیان در زندان بزرگ تهران با آن روبه‌رو هستند. این زندان پس از سال‌ها همچنان از امکانات اولیه زندگی برای زندانیان محروم است و حتی به دلیل ازدیاد زندانیان، تعدادی در راهروها خوابانده می‌شوند!»

در همین رابطه «عبدالرضا داوری» در توئیتی نوشت که روحانی زندانی که در اوین خودکشی کرده پرویز سرباز نام داشته است و خودکشی وی از طریق اتصال جریان برق صورت گرفته است. 

 

 

روند بررسی به مسایل حقوقی روحانیون در ایران در دادگاه‌هایی مخصوص به اسم دادگاه ویژه روحانیت پیگیری می‌شود. دادسرای ویژه روحانیت ساختاری مستقل از قوه قضاییه دارد و مقامات آن توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌شوند. در زندان اوین نیز بندی مخصوص روحانیت وجود دارد که روحانیونی با اتهامات مختلف مالی، سیاسی و اخلاقی دوران محکومیت خود را پشت سر می‌گذارند.

اخبار مربوط به این دادگاه‌ها معمولا کم‌تر از اخبار دیگر دادگاه‌ها در فضای رسانه‌ای پوشش داده می‌شود و معمولا روند دادگاه و  احکام صادره در یک سکوت خبری دنبال می‌شود. 

ماجرای خودکشی زندانیان در زندان‌های ایران سابقه طولانی دارد. هرچند که مقامات قضایی جمهوری اسلامی هیچ‌گاه زیر بار مسئولیت جان زندانیان نرفته است و هربار با طرح سناریو‌های عجیب وغریب سعی در منحرف کردن افکار عمومی از شرایط سخت و غیرانسانی زندانیان ایرانی کرده است. در ماه‌های گذشته ماجرای تلخ قتل یک زندانی سیاسی در زندان «فشافویه» صدای اعتراض بسیاری را درآورد. علیرضا شیرمحمد‌علی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله‌ای بود که چندی قبل از به قتل رسیدن در زندان، با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از شرایط غیرانسانی زندان گلایه کرده بود و خواستار آن شده بود تا دوران حبس خود را در کنار زندانیانی با اتهامات مشابه سپری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

پیش از این‌ها نیز ماجرای تلخ خودکشی «کاووس سیدامامی» در زمان بازداشت، خشم بسیاری از فعالان حقوق بشر را در داخل و خارج از ایران باعث شد. ماجرایی که همواره تردیدهای زیادی با خود به دنبال داشت و خانواده مرحوم سیدامامی هیچ‌گاه از توضیحات غیرشفاف مقامات درباره خودکشی این استاد دانشگاه و فعال محیط‌زیست قانع نشدند.

روزنامه قانون در خبری کوتاه خود و با انتقاد از وضع اداره زندان‌ها می‌نویسد: «در زندان اوین همچنان خودکشی‌ها در اعتراض به مظلمه‌های قضایی ادامه دارد و اداره زندان‌ها بر همان رویه قبل بوده و در بر همان پاشنه می‌چرخد».

هرچند که روزنامه قانون از ارائه جزئیات بیشتر درباره خودکشی این روحانی اجتناب کرده است اما یک چیز مشخص است و آن اینکه شرایط نگه‌داری زندانیان در زندان‌های ایران روزبه‌روز فجیع‌تر و غیرانسانی‌تر از قبل می‌شود. زندانیان به راحتی نمی‌توانند از شرایط سخت خود در زندان‌ها حرف بزنند و گویی ترس از بازگو کردن مشکلات عدیده زندان‌ها باعث شده تا برخی زندانیانی که کارد به استخوانشان رسیده است، ناچار می‌شوند که اعتراض و تنگنای خود را با خودکشی به گوش مسئولین برسانند. 

بیشتر از