شورای ریاست جمهوری یمن سوگند یاد کرد

شورای ریاست جمهوری یمن می‌گوید به صلح پایدار و منصفانه متعهد است

رشاد العليمی، رییس شورای ریاست جمهوری یمن، روز سه‌شنبه در عدن سوگند یاد کرد - SABA

شورای ‌تازه‌ تاسیس ریاست جمهوری یمن سه‌شنبه سی‌ام فروردین‌ماه در شهر جنوبی عدن سوگند یاد کرد. این شورا پس از کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری پیشین یمن تشکیل شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، مراسم سوگند در ساختمان مجلس و با حضور سفرای خارجی و نمایندگانی از ایالات متحده و سازمان ملل برگزار شد.

شورای ریاست جمهوری یمن، اوایل ماه جاری میلادی، با هدف پیشبرد مذاکرات صلح تشکیل شد. منصور هادی، روز پنجشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه، از تشکیل شورا هشت‌نفره ریاست جمهوری خبر داد و اختیارات خود را به‌ طور کامل واگذار کرد.

ریاست این شورا بر عهده رشاد العليمی، مشاور پیشین هادی و وزیر کشور سابق یمن است.

العليمی در بخشی از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌ خود از جامعه بین‌المللی خواست تا به حوثی‌ها، شورشیان شیعی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، فشار بیاورد تا آن‌ها در نهایت به مذاکرات صلح تن دهند.

به گفته رییس شورای ریاست جمهوری یمن، حوثی‌ها با وجود آتش‌بس همچنان به حمله‌های خود به شهر مرکزی مارب و دیگر مناطق تحت کنترل دولت ادامه می‌دهند. 

العليمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود وعده داد که شورای ریاست جمهوری متعهد به پایان دادن جنگ و ایجاد یک صلح «پایدار» و «منصفانه» است. صلحی که متضمن حفظ «دولت» و «نهادهای اساسی» آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها هنوز هیچ واکنشی به آغاز کار شوراس تازه‌ تاسیس ریاست جمهوری در عدن و صحبت‌های روز سه‌شنبه العليمی نداشته‌اند. شورای ریاست جمهوری یمن هفت عضو دیگر هم دارد. برخی از اعضای این شورا از چهره‌های نظامی شناخته ‌شده یمن به شمار می‌روند.

شورای ریاست جمهوری یمن در شهر جنوبی عدن فعال است.

از سال ۲۰۱۴ که شورشیان حوثی شهر صنعا را تصرف کردند، شهر بندری عدن، به عنوان مقر دولت قانونی مورد حمایت کشورهای غربی و سازمان ملل تعیین شده است.

جنگ داخلی یمن، تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار تن کشته بر جای گذاشته و این کشور را در معرض قحطی و گرسنگی شدید قرار داده است.

بیشتر از جهان