آهسته و پیوسته؛ راه‌حل گریز از درد عضلانی بعد از ورزش

درد می‌تواند بعد از هر نوع ورزشی اتفاق بیفتد، اگرچه بعد از ورزش غیرعادی و ناگهانی بیشتر رایج است

عضلات کوچک‌تر بالاتنه و اندام‌های فوقانی، مانند عضلات دوسر بازو و شانه‌ها، می‌توانند بیشتر مستعد ابتلا به درد عضلانی تاخیری باشند-canva

«نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود!» این عبارتی است که معمولا در مورد ساختن بدن و خوش‌اندام شدن استفاده می‌شود. همچنین ممکن است به همین دلیل باشد که بسیاری از ما فکر می‌کنیم که باید بعد از تمرین احساس درد کنیم تا بدانیم که به اندازه کافی تلاش کرده‌ایم.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود عضلات شما بعد از تمرین دچار درد شوند؛ اما برخلاف تصور رایج لزوما نیازی نیست که در ساعات یا روزهای بعد از ورزش احساس درد کنید تا بدانید که تمرین خوبی داشته‌اید.

معمولا این درد پس از انجام تمرین‌های شدید و پرفشار، یا ورزشی که به آن عادت نداریم، شروع می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان دانشگاه جان مورس در بریتانیا می‌گویند درد عضلانی تاخیری (DOMS) که یک اصطلاح علمی برای توصیف احساس درد و حساسیت عضلانی پس از تمرین است لزوما به معنی اینکه خوب ورزش کرده‌اید، نیست.  

این درد می‌تواند بعد از هر نوع ورزشی اتفاق بیفتد، اگرچه بعد از ورزش غیرعادی و ناگهانی بیشتر رایج است؛ مانند تمرین‌هایی که در آن‌ها عضلات در هنگام کشش در برابر بار مقاومت می‌کنند مثل دویدن در سرازیری یا پایین و بالا رفتن از پله‌ها.

عضلات کوچک‌تر بالاتنه و اندام‌های فوقانی، مانند عضلات دوسر بازو و شانه‌ها، می‌توانند بیشتر مستعد ابتلا به درد عضلانی تاخیری باشند، چرا که بیشتر امکان دارد به ورزش‌های غیرعادی و ناگهانی عادت نداشته باشند.

نظریه علمی فعلی این است که این درد به ترکیبی از موارد زیر مرتبط است:

۱-آسیب فیزیکی (به ساختار پروتئینی فیبر عضلانی)

۲-آسیب به غشای پوشاننده فیبر عضلانی

۳-آسیب به بافت همبند اطراف رشته‌های عضلانی

۴-پاسخ التهابی بدن که باعث تجزیه بیشتر پروتئین عضلانی و تحریک اعصاب خاص و ایجاد درد می‌شود.

درجات مشخصی از آسیب عضلانی ناشی از ورزش احتمالا برای کمک به ساخت عضلات بزرگ‌تر و قدرتمندتر ضروری است. درواقع درحالی‌که آسیب عضلانی ناشی از ورزش ممکن است عملکرد عضلات را پس از تمرین گاهی اوقات حتی تا دو هفته کاهش دهد، احتمال کمتری دارد که دفعه بعد که ورزش می‌کنید به همان میزان درد بکشید. این ممکن است توضیح دهد که چرا افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند اغلب این حالت را تجربه نمی‌کنند.

اینکه یک فرد چقدر و به چه شدت این حالت را تجربه می‌کند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بااین‌حال افراد مسن ممکن است بیشتر مستعد آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش باشند، احتمالا به این دلیل که ماهیچه‌های آن‌ها پس از ورزش شدید کمتر قادر به ترمیم است.

تحقیقات همچنین نشان داده که افرادی که دارای ساختار ژنتیکی خاصی هستند نسبت به سایر افراد که دقیقا همان تمرین را انجام داده‌اند، بهتر می‌توانند با ورزش ناگهانی کنار بیایند.

اگر می‌خواهید تناسب‌اندام بهتری پیدا کنید و قوی‌تر شوید، به‌جای ورزش شدید تا زمانی که بدنتان از درد به فریاد بیاید، بر روی یک اصل به نام «افزایش بار پیشرونده» تمرکز کنید. به‌این‌ترتیب که به تدریج میزان تمرینی را که هر بار انجام می‌دهید افزایش می‌دهید.

به خاطر داشته باشید درد شدید پس از انجام تمرین ورزشی به صورت ناگهانی دلیل و بهانه خوبی به شما می‌دهد تا کلا ورزش را کنار بگذارید پس بهتر است «آهسته و پیوسته» پیش بروید.

بیشتر از ورزش