ستون‌نویس «دیلی تلگراف»: ایران جای هواداران انگلیسی فوتبال نیست 

زوئی استریمپل نوشت: روشن است که جمهوری اسلامی ایران به یک دلیل می‌خواهد «واقعیت را وارونه کند»، و آن پول است»

زوئی استریمپل، ستون‌نویس روزنامه «دیلی تلگراف» لندن، روز یکشنبه، ۱۸ آوریل، در مقاله‌ای گفت که ایران برای هواداران فوتبال در انگلستان جایی خطرناک است و در مورد سفر به این کشور برای شرکت در جام جهانی فوتبال در قطر، هشدار داد. این در پی آن است که ایران اخیرا به توافق‌هایی با قطر رسیده است؛ به این امید که بتواند هم‌زمان با جام جهانی فوتبال که چند ماه دیگر در قطر برگزار می‌شود، میزبان برخی از هواداران فوتبال باشد. 

خانم استریمپل با اشاره به «عمق و شدت ایدئولوژی موهن رهبران ایران»، یادآوری کرد که این ایدئولوژی «وعده مرگ و لعنت به آمریکا و اسرائیل می‌دهد». او گفت، ایران «مکانی به شدت خطرناک برای شهروندان بریتانیا» است، و به این اشاره کرد که نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند مشترک ایران و بریتانیا، پنج سال با اتهامات واهی در زندان بود. این ستون‌نویس به گشت ارشاد اشاره کرد که «زنان را به دلیل نپوشیدن حجاب در ملاء عام مجازات می‌کند، و این تنها یکی از اقدامات تهدیدآمیز آن» است. او در ضمن به ممنوع بودن الکل اشاره کرد و به این واقعیت که دو هفته پیش به دلیل تلاش زنان برای ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقه فوتبال، با گاز فلفل به آنان حمله شد.

استریمپل به سخنان رستم قاسمی، وزیر راه و ترابری، نیز اشاره کرد که گفته بود ایران به هواداران و گردشگران فرصت می‌دهد ضمن شرکت در جام جهانی، از سایر اماکن کشور دیدار کنند. این ستون‌نویس گفت: «انگار پنج دهه نفرت ایدئولوژیک علیه غرب وجود نداشته است.»

بریتانیا از کشورهای فوتبال‌خیز است و فوتبال‌دوست‌های آن معمولا برای تشویق تیم‌های فوتبال این کشور به سفرهای خارجی می‌روند. از چهار کشورِ تشکیل‌دهنده بریتانیا، یکی به جام جهانی ۲۰۲۲ راه یافته است: انگلستان، که هم‌گروه با ایران و آمریکا است. اسکاتلند و ولز نیز هنوز از شانس صعود به جام جهانی برخوردارند و در صورتی که یکی از آن‌ها به آن جایگاه دست یابد، به همین گروه خواهد پیوست (سهمیه چهارم گروه به یکی از سه تیم اوکراین، اسکاتلند، یا ولز خواهد رسید).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از اعضای باشگاه هواداران تیم فوتبال انگلستان به «دیلی تلگراف» گفت، به دلایل مختلفی سفر به ایران را توصیه نمی‌کند. نخست، اینکه در دوحه در طول مسابقات جام جهانی امکان خرید آبجو ممکن خواهد بود و احتمالا در ایران چنین نخواهد بود. او افزود: «در ضمن مسئله کل اوضاع سیاسی نیز در میان است و با توجه به اینکه بریتانیا و ایران این اواخر رابطه دوستی خوبی نداشته‌اند، چرا خطر این سفر را بپذیریم؟»

استریمپل گفت، روشن است که جمهوری اسلامی ایران به یک دلیل می‌خواهد «واقعیت را وارونه کند»، و آن پول است. او نوشت: «بامزه نیست که قوی‌ترین باورهای مذهبی هم وقتی امکان سودآوری ساده مطرح می‌شود، کنار می‌روند؟ البته اگر ایران واقعا می‌خواهد وضع اقتصادش را بهبود بخشد، می‌تواند با سر کار آوردن دولتی آغاز کند که به حقوق بشر احترام می‌گذارد و با زبان مرگ خطاب به آمریکا و اسرائیل سخن نمی‌گوید.»

روزنامه «تایمز» لندن هم پیش از این جمهوری اسلامی ایران را به دلیل پیشنهاد میزبانی هواداران در طول جام جهانی به سخره گرفته بود. سفارت ایران در لندن در پاسخ به این روزنامه آن‌را متهم به «ایران‌هراسی» کرد. این سفارتخانه روز پنجشنبه در توییتی مدعی شد که جزیره کیش و ایران «برای همگان، از جمله شهروندان بریتانیا و هواداران جام جهانی از سراسر جهان، امن است»، و افزود:‌ «تایمز نمی‌تواند هویت تمدنی و تاریخی ایران را وارونه جلوه دهد.»

این روزنامه انگلیسی روز چهارشنبه راجع به ایران نوشته بود: «الکل ممنوع است. شهروندان بریتانیا مدام به دلایل بی‌اساس جاسوسی دستگیر شوند و همین دو هفته پیش زنان طرفدار فوتبال به دلیل اینکه جرات تماشای مسابقه‌ای بین‌المللی را یافته بودند، مورد حمله با گاز فلفل قرار گرفتند.» 

قطر نیز قوانین شدیدی در مورد مصرف الکل دارد، اما این قوانین در طول برگزاری مسابقات جام جهانی برای شهروندان خارجی تسهیل خواهند شد؛ گرچه هنوز معلوم نیست که مصرف الکل درون استادیوم‌ها هم ممکن باشد. 

انتظار می‌رود که یک میلیون نفر از سراسر دنیا در ماه‌های نوامبر و دسامبر برای شرکت در جام جهانی به دوحه سفر کنند. با این حال، هتل‌ها هنوز رزرو اتاق‌ها را آغاز نکرده‌اند. از جمله گزینه‌های موجود، اقامت در یک کشتی تفریحی است که هفته‌ای ۴۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. اقامت در خانه‌های مسکونی یا اردو زدن‌های تجملی در صحرا نیز از دیگر گزینه‌های احتمالی است. 

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ایران، در سفر خود به قطر در ماه فوریه، امکان میزبانی تماشاچیان جام جهانی در ایران را مطرح کرده بود. در پی این دیدار، وزیر ترابری قطر برای دیدار با رستم قاسمی، وزیر راه و ترابری ایران، و دستیابی به توافق‌هایی در زمینه سفر بین دو کشور، چند روز پیش به کیش سفر کرد. قاسمی گفت علاوه بر کیش، سایر مناطق کشور، از جمله استان‌های هم‌جوار با خلیج فارس همچون هرمزگان و بوشهر، نیز می‌توانند نقش بازی کنند. 

در حال حاضر ۷۲ پرواز روزانه بین ایران و قطر وجود دارد و مقامات هوانوردی در ایران گفته‌اند این میزان می‌تواند به ۱۰۰ مورد یا حتی بیشتر افزایش یابد.

بیشتر از ورزش