یک مدل مرد متفاوت هنجارهای جنسیتی را در عربستان می‌شکند

این مدل پس از شروع مسیر اصلاحات اجتماعی در عربستان شجاعت بیشتری برای ابراز علایقش پیدا کرد

زیاد مسفر ۲۵ ساله با ظاهر متفاوتش توانسته طرفدارانی در رسانه‌های اجتماعی پیدا کند - Fayez Nureldine / AFP

یک مدل مرد به نام «زیاد مسفر» با ظاهری متفاوتی نسبت به هنجارهای موجود در عربستان شروع به فعالیت کرده است. او در جریان آخرین تصویربرداری‌های خود با موهای صورتی و کت و شلوار پلنگی‌اش توجه نسل جوان این کشور را به سمت خود جلب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مدل ۲۵ ساله با ظاهر متفاوتش توانست طرفدارانی در رسانه‌های اجتماعی پیدا کند و در عین حال مسیر را برای تعداد دیگری از مدل‌های مرد در عربستان سعودی برای پوشیدن لباس‌هایی متفاوت و جابه‌جا کردن هنجارهای جنسیتی هموار کند؛ اتفاقی که پیش از آغاز اصلاحات اجتماعی در عربستان سعودی قابل تصور نبود.

زیاد مسفر با فعالیت‌های شجاعانه‌اش در یک جامعه محافظه‌کار توانست توجه نشان‌های تجاری گران‌قیمت را نیز به خود جلب کند با این حال، رویکرد او خطرهای بسیاری نیز به همراه دارد. برخی از مردم با دیدن ظاهر متفاوتش به او دشنام می‌دهند یا او را «همجنس‌گرا» می‌نامند، لقبی که در عربستان جرمی با مجازات سنگین شناخته می‌شود. چنین اتهامی در حالی است که او خود را همجنس‌گرا نمی‌داند و قصد دارد روزی با یک زن ازدواج کند با این حال از مد جهانی پیروی می‌کند. این مدل هنجارشکن گاهی مورد آزار آنلاین نیز قرار می‌گیرد با این حال گفت قصد ترک عربستان یا تغییر ظاهرش را ندارد.

مسفر که در خانواده‌ای ساکن ریاض متولد شده و بزرگترین فرزند از شش فرزند خانواده‌اش است، از دوران جوانی شروع به پوشیدن لباس‌های متفاوت کرد. او می‌گوید: «من عادت داشتم لباس مادرم، خاله‌ها یا دیگر اقواممان را بپوشم. از آرایش کردن هم خوشم می‌آمد.» او این حرف‌ها را در جامعه‌ای می‌زند که پوشیدن لباس زنانه برای مردان نه‌تنها عادی نیست بلکه با مخالفت اجتماعی روبه‌رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، پس از شروع مسیر اصلاحات اجتماعی در عربستان، مسفر شجاعت بیشتری برای ابراز علایقش پیدا کرد. او از حدود دو سال پیش در شبکه‌های اجتماعی شروع به فعالیت کرد و حالا بیش از دو میلیون دنبال کننده اسنپ چت و ۲۰۰ هزار طرفدار در اینستاگرام دارد. این شهرت باعث شد توجه نشان‌های تجاری مانند پرادا و دیور به سمت این مرد جوان جلب شود.

یکی از فروشندگان عربستانی درباره فعالیت مسفر با ‌عنوان مدل می‌گوید که وقتی او برای یک نشان تجاری فعالیت می‌کند، همه مطمئن می‌شوند کالایی که او پوشیده است به میزان بالایی به فروش می‌رسد. در سوی مقابل، نظر متفاوتی نیز وجود دارد و تعدادی از متخصصان مد معتقدند پذیرش محدود مسفر در جامعه عربستان نباید به معنی تاییدی آشکار از رفتار او تعبیر شود. به گفته آن‌ها، با این‌ که او طرفداران زیادی پیدا کرده است، اما این اتفاق می‌تواند به دوقطبی شدن جامعه منجر شود همان‌طور که نظرهای دیگران زیر پست‌های او در رسانه‌های اجتماعی این موضوع را نشان می‌دهد.

مسفر که تا حد زیادی با تبلیغات آنلاین کسب درآمد می‌کند و از حمایت فروشندگان کالاهای مجلل برخوردار است، گاهی مورد قضاوت‌های شدید قرار می‌گیرد. برای مثال کاربری در واکنش به انتشار یکی از عکس‌های مسفر که در آن یک کت قرمز روشن با لباس یقه اسکی بنفش تنگ پوشیده بود، نوشت: «خدا ما را ببخشد»، کاربر دیگری نیز این‌طور واکنش نشان داد که «با دیدن این مطلب اینستاگرام را حذف می‌کنم». در مقابل کاربر دیگری در پیامی دلگرم‌کننده برای او نوشت: «به راهت ادامه بده، دوستت دارم، مراقب خودت باش و به هیچ حرفی اهمیت نده.»

بیشتر از جهان