چهارده سال حبس برای مرد نروژی محکوم به جاسوسی از زیردریایی‌ها روسیه

رای دادگاهی که غیرعلنی برگزار شد می‌تواند روابط بین روسیه و همسایه عضو ناتو خود را وارد تنش کند

 

مردی نروژی در مسکو محکوم به جاسوسی از زیردریایی‌های روسیه شده است و محکوم به ۱۴ سال حبس در زندانی فوق امنیتی شده است.

فرود برگ ۶۳ ساله که سابقاً در مرز نروژ-روسیه نگهبان بوده است پذیرفته است که خبررسان سرویس‌های اطلاعاتی کشورش بوده است اما جاسوسی را رد کرده است.

این رای می‌تواند رابطه بین مسکو و همسایه عضو ناتوی خود را که در پنج سال گذشته بدتر شده است وارد تنش کند.

در جلسه محاکمه‌ای که پشت درب‌های بسته برگزار شد دادستان‌ها اعلام کردند که آقای برگ همراه با اسنادی گرفته شده است که وی آن ها را از یکی از کارکنان تاسیسات نظامی که ردپایش را سرویس‌های اطلاعاتی روسیه گرفته بودند دریافت کرده است.

این نگهبان اسبق مرز که دستبند به دست داشت و در دادگاه در اتاقک شیشه‍ای بود گفت که اصلاً اطلاعی نداشته است که وارد جریان جاسوسی شده است. از آن‌جایی که اطلاعات دادگاه طبقه‌بندی شده است جزئیات بیشتری از این دادرسی آشکار نشده است.

براساس گفته‌های آقای ایلیا نویکوو وکیل آقای برگ وی درخواست تجدید نظر در رای را ندارد اما از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درخواست بخشش می‌کند.

آقای ایلیا نویکوو اظهار داشت که این مورد توطئه بود است و موکلش از دولت نروژ انتظار دارد که «تلاش‌های بین‌المللی انجام دهد» با هشدار این‌که آقای برگ «اساساً با حبس ابد» روبه‌رو بوده است.

وزارت امور خارجه نروژ اعلام کرد که این وزارت‌خانه برای برگرداندن آقای برگ به خانه کارهای انجام داده است.

هفته گذشته آقای پوتین این احتمال را رد نکرد که آقای برگ ممکن است بخشیده شود یا بخشی از برنامه تبادل زندانی باشد.

آقای پوتین هنگام گفتگو با خانم ارنا سولبرگ نخست وزیر اسرائیل گفت: «باید منتظر اقامه دعوای دادگاه بمانیم... با توجه به تصمیم دادگاه نگاه می‌کنیم که چه کاری می‌توانیم با این مورد بکنیم».

سال‌ها است که آقای برگ شخصیتی شناخته شده در منطقه مرزی قطب شما روسیه-نروژ محسوب می‌شود و نقش فعالی در پروژه‌های تبادلی انسان‌دوستانه و فرهنگی داشته است.

رابطه بین این دو کشور دهه‌ها دوستانه بوده است اما این رابطه از سال ۲۰۱۴ زمانی که روسیه شبه جزیره کریمه را به خود الحاق کرد بدتر شد.

© The Independent

بیشتر از جهان