آزمایش موشکی کره شمالی، با هدف افزایش توان هسته‌ای

بنابر اعلام کره جنوبی، ممکن است کره شمالی به‌زودی آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد

این سلاح احتمالا یک موشک بالستیک کوتاه‌برد و اولین سامانه حمل سلاح هسته‌ای تاکتیکی کره شمالی است- STR / KCNA VIA KNS / AFP

خبرگزاری دولتی کره شمالی از شلیک آزمایشی یک سلاح هدایت‌شونده تاکتیکی جدید با هدف افزایش توان هسته‌ای این کشور خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در این آزمایش موشکی حضور داشته است.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که به گفته مقام‌های کره جنوبی و ایالات متحده ممکن است کره شمالی ب‌ زودی آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد. ارتش کره جنوبی اعلام کرد که اواخر روز شنبه دو موشک پرتاب‌شده از سواحل شرقی کره شمالی به سمت دریا که حدود ۱۱۰ کیلومتر با اوج ۲۵ کیلومتر پرواز کردند را شناسایی کرده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد: «موشک هدایت‌شونده تاکتیکی نوع جدید در بهبود چشمگیر قدرت آتش واحدهای توپخانه دوربرد خط مقدم و افزایش کارایی در عملیات هسته‌ای اهمیت زیادی دارد.» این خبرگزاری جزئیات بیشتری در مورد این موشک و همچنین زمان دقیق این آزمایش موشکی ارائه نکرد. به گفته این خبرگزاری کیم جونگ اون دستورالعمل‌های مهمی در مورد تقویت بیشتر قابلیت‌های دفاعی و نیروهای رزمی هسته‌ای کشور ارائه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، آنکیت پاندا، یکی از اعضای ارشد موسسه صلح بین‌المللی کارنگی مستقر در ایالات متحده گفت که این سلاح احتمالا یک موشک بالیستیک کوتاه‌برد و اولین سیستم حمل سلاح هسته‌ای تاکتیکی کره شمالی است. دویون کیم، کارشناس کره شمالی در ایالات متحده گفت: «کره شمالی یک ضرورت داخلی برای ساخت و تکمیل جنگ‌افزارهای سفارشی کیم جونگ اون دارد و این آزمایش‌ها به مردم کره شمالی می‌گوید که ما قدرتمندیم.» او افزود که یکی از پیام‌های این آزمایش موشکی می‌تواند اعتراض به رزمایش مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی باشد.

پیش از این آمریکا و کره جنوبی به فعالیت‌هایی در سکوی آزمایش هسته‌ای «پونگی ری» واقع در کره شمالی اشاره کرده بودند که می‌تواند مقدمه‌ای برای یک آزمایش باشد، اگرچه زمان و ماهیت چنین آزمایشی نامشخص بود.

سونگ کیم، نماینده ویژه ایالات متحده قرار است روز دوشنبه برای یک سفر پنج روزه به سئول سفر کند تا با همتایان خود در کره جنوبی درباره واکنش به آزمایش‌های موشکی کره شمالی گفت‌وگو کند. آمریکا گفته است که آماده مذاکره با کره شمالی در هر زمان و بدون پیش شرط است، اما پیونگ یانگ تاکنون این پیشنهاد‌ها را رد کرده و واشینگتن را به ادامه سیاست‌های خصمانه مانند تحریم و رزمایش‌های نظامی متهم کرده است.

این گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی اندکی پس از آن منتشر شد که این کشور صد و دهمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ را جشن گرفت که یکی از بزرگترین تعطیلات رسمی سالانه در این کشور بود؛ جشنی که البته برخلاف انتظار بدون رژه نظامی برگزار شد.

بیشتر از جهان