مقام آمریکایی: «قرص زهر» ترامپ جلوی احیای برجام را گرفته است

«توپ در زمین بایدن است»

دولت بایدن هنوز پاسخی رسمی به پیشنهاد ایرانی‌ها نداده است- MANDEL NGAN / AFP

یک مقام کنونی دولت آمریکا به شبکه «اِن‌بی‌سی» گفت قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی که توسط دولت پیشین دونالد ترامپ صورت گرفت به مثابه «قرص زهری» است که هدفش این بوده که برجام هرگز نتواند احیا شود.

این موضوع گزارشی از شبکه «اِن‌بی‌سی» است که روز شنبه بر اساس گفتگو با یک مقام دولت کنونی و سه منبع مطلع منتشر شد. این چهار نفر به این شبکه گفتند مسئله حضور سپاه در فهرست تروریستی مانع اصلی به بن‌بست خوردن مذاکرات احیای برجام در وین است.

این منابع تاکید کردند که با این‌که طرفین در اواخر ماه فوریه به چند قدمی توافق رسیدند دو موضوع باعث شد هرگز توافقی صورت نگیرد: یکی حضور سپاه در فهرست تروریستی و دیگری خواسته‌های جدیدی که روسیه در پی اشغال اوکراین و رویارویی با موج گسترده تحریم‌ها سر میز آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منابع به «ان بی سی» گفتند دولت بایدن پیشنهاد داده که در ازای خروج سپاه از فهرست تروریستی، ایران وعده دهد که دست از تلاش برای گرفتن انتقام جان قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، که در ژانویه ۲۰۲۰ توسط آمریکایی‌ها کشته شد بردارد. ایران اما این پیشنهاد را نپذیرفته و دو هفته پیش پیشنهاد جدیدی مطرح کرده که جزئیات آن مشخص نیستند.

این منابع گفتند دولت بایدن هنوز پاسخی رسمی به پیشنهاد ایرانی‌ها نداده است. یکی از منابع به «ان بی سی» گفت: «توپ در زمین بایدن است.»

مقامات دولت بایدن حالا مشغول بررسی چگونه پیشروی هستند و می‌دانند که خارج کردن سپاه از فهرست تروریستی باعث واکنش منفی در کنگره آمریکا و در میان متحدین این کشور در خاورمیانه، اعم از اسرائیل و کشورهای عربی، خواهد شد.

یک عضو ارشد دولت بایدن گفت این بن‌بست را ایران باید حل کند. او گفت: «ما در نزد عموم مذاکره نخواهیم کرد. رئیس‌جمهور کاری انجام خواهد داد که در راستای بهترین منافع امنیت آمریکا باشد — و در این مرحله و بخصوص بر سر این موضوع بار عمل بر دوش ایران است.»

مقامات جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به گزارش «ان بی سی» نشان نداده‌اند.