بیش از یک میلیارد یورو کمک نظامی آلمان به اوکراین

آیا برلین به کی‌یف تانک و تسلیحات سنگین می‌فرستد؟

حمله روسیه به اوکراین باعث شد جمهوری فدرال آلمان دهه‌ها سیاست نظامی محتاطانه خود را کنار بگذارد و بودجه نظامی خود را جوری افزایش بدهد - PETRAS MALUKAS / AFP

آلمان بودجه صندوق پشتیبانی نظامی‌اش از کشورهای خارجی را به دو میلیارد یورو افزایش می‌دهد و بخش وسیعی از این میزان، خرج خرید تسلیحات برای اوکراین خواهد شد. کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، این خبر را جمعه شب اعلام کرد.

لیندنر در توییتر نوشت که این کار «به منابع مالی‌ای اضافه خواهد کرد که عموما خرج اوکراین می‌شوند.»

این صندوق سال گذشته تنها ۲۲۵ میلیون یورو بودجه داشت و بدین‌سان اکنون تقریبا ۹ برابر افزایش می‌یابد. وزیر دارایی آلمان گفت این افزایش کمک نظامی خارجی، بخشی از بودجه تکمیلی آلمان برای سال جاری خواهد بود و افزود که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، تقاضای این افزایش را کرده بود.

حمله روسیه به اوکراین باعث شد جمهوری فدرال آلمان دهه‌ها سیاست نظامی محتاطانه خود را کنار بگذارد و بودجه نظامی خود را جوری افزایش بدهد که از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون کم‌سابقه بوده است.

پیش از توییت لیندنر، خبرگزاری رویترز و رسانه‌های آلمان گزارش داده بودند که برلین بیش از یک میلیارد دلار یورو به کی‌یف کمک می‌کند. اوکراینی‌ها انتظار دارند روسیه به‌زودی دست به تهاجم نظامی گسترده‌ای در شرق این کشور بزند و از متحدین غربی خود از جمله آلمان خواسته‌اند که آن‌ها را به تسلیحات سنگین همچون تانک، توپ، هلیکوپتر و هواپیماهای جنگنده مجهز کنند.

آلمان پیش از این تجهیزات نظامی‌ای همچون نارنجک، راکت‌های ضدهواپیما، مسلسل و مهمات به اوکراین داد اما تسلیحات سنگین، نه.

اتحادیه اروپا هفته گذشته تصمیم گرفت که پشتیبانی مالی از ارتش اوکراین را افزایشی قابل‌ ملاحظه بدهد و به ۱.۵ میلیارد یورو برساند. بخشی از این میزان را نیز آلمان تامین می‌کند. هنوز معلوم نیست از پولی که لیندنر اعلام کرد چقدر جدید است و چقدر بخشی از تعهدات برلین به‌عنوان بخشی از اتحادیه اروپا.

دولت آلمان و به‌خصوص شولتس به‌علت عدم ارسال تانک و سایر تجهیزات سنگین به اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. دولت ائتلافی آلمان متشکل از سه حزب سوسیال دموکرات، سبز و «دموکرات آزاد» (لیبرال) است و برخی نمایندگان این احزاب در روزهای گذشته از صدراعظم سوسیال دموکرات خواستار اقدام‌های بیشتر در تحویل سلاح به اوکراین شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نگرانی‌هایی هم در این مورد وجود دارد. رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان از حزب سبز، روز پنجشنبه به «پولیتیکو» گفته بود که برخی کشورهای عضو ناتو نگرانند که تحویل تانک مدرن به اوکراین می‌تواند باعث شود آن‌ها خود نیز هدف روسیه قرار بگیرند. جمهوری چک از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو است که هم‌اکنون به اوکراین تانک می‌فرستد، اما تانک‌های قدیمی زمان شوروی.

کی‌یف با پول جدیدی که از آلمان و بقیه اروپایی‌ها می‌گیرد می‌تواند از شرکت‌های دفاعی آلمانی مثل راینمتال تانک بخرد، اما چنین خریدهایی هنوز باید به تایید دولت آلمان برسد و معلوم نیست که شولتس و هابک چنین تاییدیه‌ای را صادر کنند.

هابک، که وزیر اقتصاد آلمان هم است، در گفت‌وگو با گروه روزنامه‌های «فونکه مدینگروپه»، خواستار افزایش ارسال تسلیحات از آلمان به اوکراین شده بود، اما گفته بود این فعلا نباید شامل هواپیماهای جنگی و تانک‌های بزرگ شود. هابک گفته بود: «ما نمی‌توانیم اوکراین را در جنگ به حال خود رها کنیم. این کشور دارد برای ما هم می‌جنگد. اوکراین نباید شکست بخورد. پوتین نباید پیروز شود.»

با این حال او در پاسخ به این سوال که آیا آلمان به اوکراین تسلیحات سنگین خواهد داد یا نه پاسخ متفاوتی داده بود. هابک گفت: «مردم در اوکراین با شجاعت می‌جنگند و آماده فداکاری‌اند. وظیفه ما است که از آن‌ها پشتیبانی تسلیحاتی کنیم. اما ما در ضمن مسئولیت داریم که خودمان هم هدف حمله قرار نگیریم. این چارچوبی است که در آن هر چیزی ممکن باشد ارسال می‌کنیم و این فعلا شامل تانک‌های بزرگ یا هواپیماهای جنگی نیست.»

مارکو بوشمن، وزیر دادگستری آلمان (که مثل لیندنر از حزب دموکرات آزاد است)، به روزنامه «ولت آن سونتاگ» گفت ارسال تسلیحات سنگین آلمانی به اوکراین از نظر قانونی بدون ورود به جنگ ممکن است.

این وزیر توضیح داد که اوکراین مشغول جنگی قانونی و تدافعی علیه روسیه است و «بدین‌سان اگر از حق مشروع دفاع از خود استفاده کند، پشتیبانی از آن با تامین تسلیحاتی به معنی مشارکت در جنگ نخواهد بود». بوشمن تاکید کرد که این دیدگاه دولت آلمان است و نه فقط شخص او.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز پنجشنبه از شولتس خواست به ارسال تسلیحات به اوکراین متعهد شود. او در گفت‌وگو با تلویزیون «آ.ر.د» آلمان گفت: «امیدوارم شولتز تصمیم مثبتی بگیرد». کولبا گفت اگر آلمان زودتر به اوکراین تسلیحات داده بود می‌شد جلوی حمله روسیه را گرفت.

در تحولی دیگر، وزارت دارایی آلمان اعلام کرد که حدود سه میلیارد یورو بودجه برای خرید پایانه‌های شناور واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) اختصاص داده خواهد شد. این وزارتخانه به خبرگزاری فرانسه گفت مجموع ۲.۹۴ میلیارد یورو به این امر اختصاص داده شده است. این بخشی از تلاش آلمان برای کاهش اتکای خود به گاز طبیعی از روسیه است. با پایانه‌های جدید برلین امیدوار است بتواند از سایر کشورها همچون قطر، آمریکا و استرالیا گاز مایع بخرد.

مشکل کنونی آلمان این است که پایانه واردات گاز را ندارد و تنها از راه دریا می‌تواند این سوخت را تحویل بگیرد. ساختن پایانه‌های دائمی احتمالا تا سال ۲۰۲۶ به درازا می‌انجامید، اما پایانه‌های شناور می‌توانند در کمتر از یک سال آینده در بنادر دریای شمال یا دریای بالتیک آغاز به کار کنند.

بیشتر از جهان