استقبال از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو برای بهبود امنیت در بالتیک

رئیس جمهور لیتوانی عضویت کشورهای شمال اروپا در ناتو را عاملی در جهت بهبود امنیت منطقه بالتیک خواند

پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو به ویژه پس از آنکه این دو کشور از تصمیم خود برای عملی کردن این اقدام خبر دادند، مورد استقبال اعضای این ائتلاف قرار گرفته است. پس از وزیر امور خارجه آلمان، حالا رئیس جمهور لیتوانی هم ضمن استقبال از این تصمیم، از این دو کشور خواست که برای ارائه درخواست خود وقت را تلف نکنند.

گیتاناس ناوسدا، رئیس جمهور لیتوانی از سوئد و فنلاند خواست به ناتو بپیوندند چرا که به اعتقاد او عضویت کشورهای شمال اروپا، به بهبود امنیت در منطقه بالتیک کمک می‌کند. فایننشال تایمز به نقل از ناوسدا، پیوستن این دو کشور اروپای شمالی در ناتو را اقدامی در مقابل تهدیدهای روسیه مبنی بر افزایش حضور نظامی‌اش در بالتیک و استقرار تسلیحات هسته‌ای در این منطقه، عنوان کرد.

رئیس‌ جمهور لیتوانی بر این باور است که با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، امکان نظارت و کنترل نظامی بیشتری در این منطقه فراهم شده و این امر به تقویت این ائتلاف منجر خواهد شد.

هفته گذشته، سوئد و فنلاند از تصمیم خود برای پیوستن به ناتو در تابستان سال جاری میلادی خبر دادند که این موضوع با استقبال دبیرکل ناتو همراه بود. رویترز در این مورد نوشته بود که انتظار می‌رود فنلاند در ماه ژوئن سال جاری و پس از آن سوئد درخواست خود برای پیوستن به ناتو را ارائه کنند.

روسیه به این تصمیم واکنش نشان داده و هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، مسکو تسلیحات اتمی خود را در منطقه بالتیک مستقر خواهد کرد. آن طور که رویترز به نقل از دیمیتری مدودف نوشته بود: «در صورت پیوستن این دو کشور به ائتلاف ناتو، روسیه سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت خود را در مجاورت سوئد، فنلاند و لهستان، مستقر خواهد کرد.»

البته هشدارهای مسکو نسبت به پیوستن این دو کشور به ناتو از همان ابتدای حمله روسیه به اوکراین آغاز شده بود. اوایل جنگ مسکو علیه کی‌یف، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان نظامی ناتو، عواقب نظامی و سیاسی جدی‌ای برای این دو کشور به همراه خواهد داشت. اما گویا تاکنون این هشدارها نتیجه دل‌خواه کرملین را به همراه نداشته است. در همین مورد، اخیرا تایمز به نقل از یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نوشت: «اگر به افکار عمومی در فنلاند و سوئد نگاه کنید و چگونگی تغییر دیدگاه‌های آنها در طول هفته‌های اخیر را ببینید، نمونه دیگری از شکست روسیه را مشاهده خواهید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، گفته می‌شود که افکار عمومی در سوئد و فنلاند تحت تاثیر این تحولات تغییر کرده و تمایل عمومی برای پیوستن این دو کشور به ائتلاف ناتو افزایش یافته است. طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط تلویزیون دولتی سوئد در هفته‌های اخیر، بیش از ۴۱ درصد شرکت‌کنندگان موافق پیوستن این کشور به ناتو بوده‌اند.

 فایننشال تایمز در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با رئیس جمهور لیتوانی از تایید پیشنهاد دبیرکل ناتو در مورد تقویت تعداد سربازان در استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان خبر داد. او همچنین از درخواست کاجا کالاس، نخست وزیر استونی برای تغییر ماموریت پلیس هوایی ناتو در بالتیک برای دفاع هوایی در این منطقه نیز حمایت کرد.

ناوسدا روسیه را به نسل‌کشی عمدی ملت اوکراین متهم و اعلام کرد که رهبران روسیه مسئول این نسل‌کشی هستند و این چیزی است که فراموش نخواهد شد.

طبق گزارش فایننشال تایمز، لیتوانی به دنبال افزایش هزینه‌های دفاعی خود در سال جاری میلادی است.

بیشتر از جهان