روحانی: تحریم‌ها لغو نشد،‌ گفتگو نکردم

«کلیت طرح فرانسه قابل قبول است»

Kena Betancur / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت،‌ به خودداری از مکالمه تلفنی با دونالد ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و کلیت طرح فرانسه را نیز قابل قبول خواند.

روحانی گفت، هدف رئیس‌جمهور آمریکا صرفا مصرف داخلی از انجام این مذاکره بود و در انجام نشدن آن نه پاریس مقصر است و نه تهران، ‌بلکه این کاخ سفید بود که به گفته او کارشکنی کرد. البته روحانی به این نکته اشاره نکرد که آیت‌الله خامنه‌ای قبل از سفر او به نیویورک تاکید کرده بود، ‌در صورتی که تحریم‌ها لغو نشوند، امکان مذاکره وجود ندارد. 

در روزهای اخیر دو گزارش جداگانه در مورد برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور فرانسه برای انجام مکالمه تلفنی سه نفره با حضور روسای جمهور ایران، آمریکا و فرانسه و همچنین گزارشی در مورد طرح چهاربندی مورد توافق در نیویورک بین ایران و آمریکا منتشر شده است. طرحی که گفته می‌شود فرانسه آن را طراحی کرده و به عنوانی مبنای برای ملاقات مورد قبول تهران و واشینگتن قرار گرفته بود. 

نیویورکر روز دوشنبه خبر داد که سه‌شنبه هفته گذشته، امانوئل مکرون با حضور در هتل هیلتون، ‌محل اقامت روحانی در نیویورک به او پیشنهاد مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا را داده بود،‌ اما باوجود آماده شدن خط تلفن، روحانی برای انجام این مکالمه از سوئیت خود بیرون نیامد.

از سوی دیگر نشریه پولتیکو نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که طرحی چهار بندی در نیویورک به توافق ایران و آمریکا رسیده بود، اما در نهایت به مذاکره منجر نشد، زیرا روحانی اصرار داشت، ‌آمریکا قبل از آغاز مذاکره اعلام کند که تحریم‌ها را لغو می‌کند.

روحانی امروز در اظهاراتی که تایید این گزارش است،‌ گفت:«رئیس‌جمهور آمریکا باید در مصاحبه علنی و نه در پیام خصوصی اعلام می‌کرد که تحریم‌ها را لغو می‌کند و نمی‌خواهد راه قبلی را ادامه دهد».

اشاره روحانی به خط مشی تعیین شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی قبل از سفر او به نیویورک است که گفته بود تا آمریکا توبه نکند و تحریم‌ها را لغو نکند،‌ مذاکره در هیچ سطحی امکان‌پذیر نیست.

بنا بر گزارش پولتیکو چهار بندی که در این طرح وجود دارد، مشابه همان نکته‌هایی است که قبلا مکرون به آن اشاره کرده بود و به طور تلویحی آنها را پیش‌شرط ارایه خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران عنوان کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش ایرنا از جلسه امروز هیات دولت حاکی از آن است که روحانی کلیت طرح فرانسه را قبل قبول دانسته است. رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اینکه دو بار در نیویورک با رئیس‌جمهور فرانسه ملاقات داشت و این طرح را دریافت کرد در توضیح آن گفت:«کلیت این طرح برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد».

روحانی در ادامه گفت: « من گفتم کلیت این طرح از نظر من قابل قبول است، ‌اما عبارت‌هایی در این طرح وجود دارد که آن را قبول ندارم».

مواردی که روحانی اشاره می‌کند، ‌همان مواردی است که گزارشگر پولتیکو که می‌گوید متن طرح را مشاهده کرده، ‌به آن اشاره کرده است. دست کشیدن ایران از ماجراجویی‌های منطقه‌ای، تعهد به اینکه هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود و مذاکرات بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر برای فعالیت‌های هسته‌ای از جمله مواردی است که در گزارش پولتیکو به آن اشاره شده است. 

پولتیکو همچنین می‌نویسد که در متن این طرح به برنامه‌‌های موشکی ایران اشاره‌ای نشده بود، اما یک مقام فرانسوی گفته است که همه اطمینان دارند وقتی پای نفوذ منطقه‌ای ایران به میان بیاید، به طور حتم شامل برنامه‌های موشکی این کشور نیز می‌شود.

روحانی در ادامه اظهارات خود بار دیگر از بی‌اعتمادی به آمریکا سخن گفت و افزود: «اگر حداقل اعتمادی وجود داشت، ‌حتما مذاکره می‌کردم».

روحانی که قبل از سفر به نیویورک گفته بود برای حل مشکل مردم حاضر به ملاقات با هر کسی است، ‌در جلسه امروز هیات دولت یک گام فراتر رفت و گفت برای رفاه مردم و احقاق حقوق آنها،‌ برای هرگونه فداکاری آماده است.

روحانی در ادامه با تکرار مواضع جمهوری اسلامی در مقاومت و مقابله با دشمنان و توطئه‌گران گفت، همه راه‌ها بسته نشده و اروپاییان در حال تلاش هستند. او در عین حال مدعی شد، ارزش پول ملی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته و تورم رو به کاهش است.