«سپاه مذاکرات اتمی را به بن‌بست رساند»

بایدن تصمیم گرفته است که پیشنهاد متقابلی را برای احیای برجام به تهران نفرستد

ایران خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را به موفقیت مذاکرات گره می‌زند. ظاهرا آمریکا هم چنین چیزی را نخواهد پذیرفت-Iranian Army office / AFP

با به بن بست رسیدن توافق بر سر موضوع حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، ظاهرا دولت بایدن تصمیم گرفته است که پیشنهاد متقابلی را در باره چگونگی حل آخرین موضوعات برای احیای برجام به تهران نفرستد.

لورا روزن خبرنگار آمریکایی که این خبر را از یکی از منابعش به دست آورده، در همین رابطه با یکی از مسئولان ارشد دولت امریکا گفتگو کرده است. این مقام آمریکایی که نامش اعلام نشده، ضمن تاکید بر اینکه مذاکرات به صورت عمومی صورت نمی‌گیرد، گفت: «جو بایدن مشخص کرده است که تنها براساس منافع امنیت ملی آمریکا تصمیم‌گیری خواهد کرد. پس در این مرحله و این موضوع مسئولیت بر عهده ایران است.»

پس از یک سال مذاکره، پیش‌نویس توافق برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران آماده شد، اما آمریکا و ایران در یک موضوع غیرهسته‌ای به بن‌بست رسیده‌اند: درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا.

هفته گذشته انتظار می‌رفت، ایالات متحده پاسخی به پیشنهاد ایران که توسط انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در اواخر ماه گذشته به واشنگتن ارائه شد، ارسال کند. اما اتحادیه اروپا همچنان منتظر پیشنهاد متقابل ایالات متحده است. از آن زمان، به نظر می‌رسد کاخ سفید تصمیم گرفته است که پاسخی ارائه نکند.

نیوزویک طی گزارشی در رابطه با این موضوع نوشته است که ایران خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را به تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای گره می‌زند. ظاهرا آمریکا هم چنین چیزی را نخواهد پذیرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن به دیوید ایگناتیوس از واشنگتن پست گفت که جو بایدن نمی‌خواهد این کار را بپذیرد، حتی اگر این اتفاق باعث عدم توافق شود.

این سخنان اظهار نظر وزیر امور خارجه آمریکا را تایید می‌کند که گفته بود به پایان مذاکرات خوش‌بین نیست.

به نوشته نیوزویک، «دولت بایدن خود را در شرایط سختی می‌بیند. شکی نیست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک حضور شرورانه در خاورمیانه دارد. سازمانی که نه تنها از گروه‌های تروریستی در منطقه حمایت می‌کند، بلکه مسئول مرگ صدها آمریکایی از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی آن گروه‌ها است. سوال برای ایالات متحده این نیست که آیا سپاه پاسداران در حالت بی‌ثباتی قرار دارد یا خیر، بلکه مسړله این است که آیا مزایای ماندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم وزارت خارجه بیشتر از هزینه تماشای یک سال مذاکرات هسته‌ای است یا خیر.»

آیا حد وسطی وجود دارد؟ چند احتمال وجود دارد، اما همه آنها مستلزم آن است که تهران موضع خود را تلطیف کند. به عنوان مثال، ایالات متحده می‌تواند از نظر تئوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست تروریستی وزارت خارجه خارج کند و در عین حال این سازمان را در فهرست اتباع ویژه خزانه‌داری نگه دارد. آمریکا با این کار می‌تواند که دارایی‌های این گروه در حوزه قضایی ایالات متحده را مسدود کند و نهادهای خارجی را از همکاری با آن باز دارد. ایالات متحده می تواند سپاه را از فهرست کنار بگذارد و در عین حال بازوی خارج از کشور سپاه، یعنی نیروی قدس را در فهرست نگه دارد.

جيسون رضاييان، ستون نويس واشنگتن پست، به ايالات متحده توصيه كرد كه به جای كل سازمان، افراد و نهادهای خاص سپاه پاسداران از جمله بازوی اطلاعاتی آن را در این فهرست نگه دارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هر فهرستی که باشد، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، اعلام کرده است که این واحد نظامی در ایران بدون توجه به تحریم‌های تروریستی، همچنان تحت نوعی تحریم‌های حوزه تروریسم باقی خواهد ماند.

وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران می‌گوید توافق «نه قریب الوقوع است و نه قطعی» و این روشی بوروکراتیک برای گفتن «ما نمی دانیم چه اتفاقی می‌افتد» است.