مسکو: اتحادیه اروپا نمی‌تواند برای نفت و گاز روسیه جایگزینی پیدا کند

پیش از این، اوپک هم اعلام کرده بود که کشورهای عضو آن نمی‌توانند کاهش عرضه روسیه به بازار بین‌المللی انرژی را جبران کنند

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، روز جمعه مدعی شد که اتحادیه اروپا ظرف پنج تا ۱۰ سال آینده نمی‌تواند برای نفت و گاز روسیه جایگزینی پیدا کند.

به گزارش اسپوتنیک، او معتقد است که سایر بازیگران مهم بازار جهانی انرژی نیز همین نظر را دارند.

معاون نخست‌وزیر در ادامه گفت که شرکت‌های انرژی خارجی معمولا همکاری خود با روسیه را به‌صورت داوطلبانه متوقف نمی‌کنند و مسکو معتقد است که در بلندمدت، عقلانیت پیروز خواهد شد.

به گفته نواک، اروپا برای منابع انرژی روسیه جایگزین‌های بسیار کمی دارد و عقلانیت اتحادیه اروپا برای آینده صنعت و مردم اروپا بسیار مهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرده بود که کشورهای عضو آن نمی‌توانند کاهش عرضه روسیه به بازار بین‌المللی انرژی را جبران کنند.

نواک در مقاله‌ای برای مجله انرژی پالیسی، به تحلیل وضعیت کنونی بازار جهانی انرژی پرداخت و مدعی شد که تولیدکنندگان گاز مایع ال‌ان‌جی آمریکا از مدت‌ها قبل دنبال تصاحب سهم بزرگی از بازار اروپا بودند اما کمبود زیرساخت‌های موردنیاز برای خرید آن مانع این برنامه شد. به غیر از ایالات متحده، اتحادیه اروپا به قطر، عربستان سعودی، کویت و الجزایر نیز به‌عنوان جایگزینی برای واردات بالقوه انرژی نگاه می‌کند.

آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی می‌توانند در زمینه تامین زغال‌سنگ برای اتحادیه اروپا جایگزین روسیه شوند

معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره با امکان جایگزینی زغال‌سنگ روسیه با محصولات آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی گفت که کارشناسان معتقدند به دلیل هزینه‌های لجستیکی زیاد و افزایش تقاضا، ارائه نرخ مناسب برای این مناطق دشوار خواهد بود. نواک همچنین اضافه کرد که نوسان‌های زیاد و افزایش فوق‌العاده قیمت انرژی پاسخی سریع به بی‌اطمینان ایجاد شده در پی تحریم‌های ضد روسیه است.

 او همچنین مدعی شد که قیمت قراردادهای آتی خرید گاز اروپا به حدود چهار هزار دلار در هر یک هزار متر مکعب رسیده است، در حالی که نفت با قیمت ۱۴۰ دلار در هر بشکه و زغال‌سنگ ۴۶۰ دلار در هر تن معامله می‌شود.

روسیه از تصمیم خود مبنی بر تغییر پرداخت بهای گاز به روبل دفاع می‌کند

به گفته نواک، تصمیم روسیه برای تغییر نحوه پرداخت بهای گاز به روبل منطقی است؛ زیرا این کشور حق دارد بابت شرایط فعلی اعمال‌شده علیه خود غرامت بگیرد و به دلیل تشدید تحریم‌ها، دیگر نمی‌تواند با ارزهای دیگر معامله کند.

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هفته گذشته اعلام کرد که مسکو پس از امتناع اتحادیه اروپا از خرید ذخایر زغال‌سنگ روسیه، محموله‌های خود را به بازارهای جایگزین می‌فرستد.

بیشتر از جهان