مقررات جنجالی هواپیمایی نروژ به کارکنان زن

کفش تخت بپوشید اما با مجوز پزشکی

هواپیمایی نروژ به کارکنان زن خود گفته است که اگر می‌خواهند کفش تخت بپوشند باید همیشه نامه پزشک همراه داشته باشند.

این خطوط هوایی که شدیداً مورد اعتراض قرار گرفته است در شیوه‌نامه ۲۲ صفحه‌ای پوشیدن لباس به کارکنان زن خود گفته است که باید کفش پاشنه بلندی بپوشند که حداقل دو سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.

زنان اگر می‌خواهند کفش تخت بپوشند باید همیشه نامه پزشک داشته باشند و باید این نامه را هر شش ماه تمدید کنند.

بزرگترین خطوط هوایی نروژ به این موضوع متهم شده است که در «دنیای مردهای دیوانه» گرفتار شده است. این اصطلاح به یک نوع نمایش‌نامه تاریخی محبوب در آمریکا اطلاق می‌شود که در آن نگرش‌های زن‌ستیزانه و پدرسالارانه دهه ۱۹۶۰ به تصویر کشیده می‌شود.

 خانم اینگرید هودنبو سخنگوی زن حزب چپ‌گرای سوسیالیستی این کشور به روزنامه نروژی وی‌جی گفت «تقریباً خنده‌دار است که در سال ۲۰۱۹ با چنین مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم».

«در حالی که مابقی جامعه حرکت کرده است هواپیمایی نروژ در دنیای مردهای دیوانه دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ گرفتار شده است».

این سند که در اختیار روزنامه وی‌جی قرار دارد به کارکنان زن می‌گوید که چشمان خود را آرایش کنند، کرم پودر سبک بزنند و از مرطوب کننده رنگی یا پودر استفاده کنند. با وجود این مردها از هر گونه آرایش کردن منع شده‌اند مگر این که بخاطر پوشاندن آکنه یا کبودی باشد.

زن‌ها تنها اجازه دارند که در هر دست دو حلقه داشته باشند و روی انگشت شست نمی‌توانند از هیچ حلقه‌ای استفاده کنند و تمامی جواهرات نیز باید از طلا یا فلز نقره‌ای رنگ ساخته شده باشد. استفاده از هر گونه گردنبند یا جواهرآلات با طرح و نقش مذهبی مجاز نیست.

خانم آنت ترتبرگشتن سخنگوی زن حزب کارگر نروژ نیز اظهار داشته است «مقتضیات یونیفرم یک چیز است اما تحمیل کردن کفش پاشنه بلند و آرایش بسیار فراتر از این موضوع است». «انگار سیاست‌های تحمیل گرایانه دهه ۱۹۵۰ برگشته است و باید طبق دستورالعمل‌های آن عمل کرد. این کار بسیار شرم‌آور است و آن‌ها باید کار بیشتری می‌کردند».

هواپیمایی نروژ به روزنامه ایندیپندنت گفته است که کارکنان این شرکت می‌توانند زمانی که در کابین هواپیما هستند کفش تخت بپوشند و نامه پزشک تنها به پاپوش زنان در خارج از کابین هواپیما اطلاق می‌شود.

 یکی سخنگوی این شرکت نیز اعلام کرده است: «مثل تمامی خطوط هوایی دنیا، هواپیمایی نروژ نیز مجموعه جامعی از دستورالعمل‌های پوشیدن یونیفرم دارد تا اطمینان حاصل شود که خدمه در پرواز ما برند ما را به صورتی هوشمندانه و یکدست به نمایش می‎گذارند.

 «پیش‌نویس این دستورالعمل‌ها با اطلاعاتی از سوی خلبانان و خدمه کابین شرکت ما تهیه شده است و تا کنون بازخورد خوبی داشته است. مشترکات بسیاری بین زنان و مردان وجود دارد علاوه بر برخی از مقتضیاتی که مخصوص زنان یا مردان است».

ماه گذشته شرکت هواپیمایی ایر لینگاس اعلام کرد که دیگر خدمه کابین را ملزم به آرایش کردن یا پوشیدن دامن نمی‌کند. این خطوط هوایی حامل پرچم ایرلند گفت که این تصمیم را در پاسخ به جلسات بررسی بازخورد با کارکنان دپارتمان‌های مختلف گرفته است.

این تصمیم بعد از این که خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک چند روز پیش‌تر اعلام کرد که کارکنان زن این شرکت دیگر مجبور نیستند آرایش کنند یا دامن بپوشند گرفته شد. به خدمه پرواز زن خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک که بخاطر یونیفرم‎های قرمز خود معروف هستند شلوار به عنوان یونیفرم استاندارد خواهد داده شد و دیگری نیاز نیست به صورت ویژه درخواست شلوار بدهند.

© The Independent

بیشتر از سفر