یاشار سلطانی، افشاکننده املاک نجومی شهرداری در زمان قالیباف تبرئه شد

عضو سابق شورای شهر تهران گفته بود پرونده املاک نجومی در قوه قضاییه سر‌به‌نیست شده است

دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی او را به پنج سال زندان محکوم کرده بود‌ـ توییتر yasharsoltani@

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار و سردبیر وب‌سایت معماری‌نیوز که اسناد مربوط به «املاک نجومی» در شهرداری تهران را در دوران محمدباقر قالیباف افشا کرده بود، از تبرئه خود در دادگاه مطبوعات خبر داد. دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی او را به پنج سال زندان محکوم کرده بود.

سردبیر سایت توقیف‌شده معماری‌نیوز با اعلام خبر تبرئه خود در توییتی نوشت: «پس از پرونده‌سازی دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران، و رای غیرقانونی صلواتی، زرگر و حسن بابایی و با تلاش وکلای پرونده، رای دادگاه انقلاب با نظر دیوان عالی کشور نقض شد.» این روزنامه‌نگار در ادامه افزود که با برگزاری دادگاه مطبوعات، از محکومیت به پنج سال زندان تبرئه شده است.

او در توییت دیگری نیز نوشت: «جناب قالیباف امروز از مواجهه حضوری در دادگاه شانه خالی کرد و نیامد، ولی روز قیامت راه فراری نیست و در محکمه الهی برای رسیدگی به پرونده‌ات، تو را به زور خواهند آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاشار سلطانی در سال ۱۳۹۵، پس از افشای اسناد مربوط به املاک نجومی در شهرداری تهران بازداشت شد. یکی از اسنادی که او منتشر کرد تصویر نامه‌ سازمان بازرسی کل کشور بود که در آن شهرداری تهران به «ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری» و «تضییع اموال عمومی» متهم شده بود.

انتشار این اسناد در زمانی که محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود، واکنش‌های زیادی در پی داشت. در ماجرای املاک نجومی، شهرداری تهران متهم بود به اینکه تعداد زیادی از زمین‌های شهرداری را به مدیران خود و برخی اعضای شورای شهر با تخفیف بسیار واگذار کرده است.

افشای این اطلاعات توقیف سایت معماری‌نیوز و دستگیری یاشار سلطانی را به دنبال داشت و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران او را به «سوءنیت خاص» متهم کرد.

با این‌ حال، در آبان همان سال، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، در یک برنامه تلویزیونی، «تخلف قطعی» در پرونده واگذاری املاک شهرداری را تایید کرد و گفت: «در مجموع ۴۵ نفر خارج از ضابطه قانونی از شهرداری ملک گرفته‌اند.»

در بهمن ۱۳۹۷، یاشار سلطانی در دادگاه انقلاب تهران با اتهام «جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مربوط به سازمان بازرسی کشور»، «نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی»، «افترا و تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار» به پنج سال حبس محکوم شد.

این رای در دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده سلطانی به دادگاه مطبوعات رفت. اگرچه حکم دادگاه مطبوعات برای این روزنامه‌نگار تبرئه بود، سرنوشت پرونده املاک نجومی در شهرداری تهران هنوز در ابهام است.

پیش‌تر، محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران به روزنامه اعتماد گفته بود پرونده املاک نجومی شهرداری تهران در قوه قضاییه سر‌به‌نیست شده است.

به گفته او، در گزارش اولیه مربوط به این املاک بحث واگذاری ۶۷۴ ملک به‌صورت غیرقانونی مطرح شد ولی با پیگیری‌های بعدی، به بیش از دو هزار ملک رسید.

پیش از او هم احمد توکلی، نماینده سابق مجلس، گفته بود: «تخلف شهرداری و شورای شهر تهران محرز است.»

گزارش تحقیقی او اثبات می‌کرد که ۱۷ هزار مترمربع از املاک شهرداری (در مناطق ۱، ۲، ۳ و ۲۲ تهران) دست‌کم به ۱۲۲ نفر با تخفیف غیرقانونی واگذار شده‌اند.