هرآنچه درباره والنوا، واکسن جدید کووید، می‌دانیم

واکسن والنوا عوارض جانبی کوتاه‌مدت کمتری مثل سردرد و تب ایجاد می‌کند

واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت والنوا تاییدیه نظارتی دفتر نظارت داروها (و محصول‌های بهداشتی بریتانیا) را دریافت کرد و به ششمین واکسن مجاز در بریتانیا تبدیل شد.

این نقطه عطف مهم دیگری در مبارزه با ویروس کرونا است که کمتر از دو سال بعد از اولین تلاش دانشمندان برای تولید واکسن کووید رخ می‌دهد.

دفتر نظارت داروهای بریتانیا همچنین اولین سازمان جهان است که واکسن والنوا را که در کارخانه‌ای در لیوینگستون، نزدیک ادینبرا و سایر پایگاه‌ها تولید خواهد شد تایید کرد.

از جدیدترین واکسن چه می‌دانیم؟

فناوری

تفاوت این واکسن با فایزر، مدرنا و آسترازنکا در این است که از شکل غیرفعال اما محافظت شده ویروس برای تحریک واکنش ایمنی دریافت‌کنندگان (واکسن) استفاده می‌کند.

واکسن‌ غیرفعال، فناوری معتبری است که بیش از ۷۰ سال برای واکسیناسیون میلیاردها نفر - ازجمله برای آنفولانزای فصلی، فلج اطفال و هاری از آن استفاده شده است.

در مقایسه با واکسن‌های ام‌ان‌آرای و ناقل آدنوویروس که سیستم ایمنی را وادار می‌کند به‌طور خاص پروتئین اسپایک ویروس کووید را هدف قرار بدهد، به نظر می‌رسد واکسن والنوا واکنش ایمنی گسترده‌تر و متنوع‌تری در برابر پروتئین‌های اضافی سارس-کوو-۲ ایجاد می‌کند.    

آدام فین، استاد رشته اطفال دانشگاه بریستول و پژوهشگر ارشد برنامه توسعه بالینی واکسن والنوا در بریتانیا گفت: «داده‌ها واکنش‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده-ویروسی را نشان می‌دهد که به‌طور میانگین بالاتر از واکنش‌های آنتی‌بادی واکسن مجوزدار آسترازنکا است.»

در ضمن این واکسن حاوی ماده کمکی جدیدی با نام سی‌پی‌جی است که میزان واکنش ایمنی گیرنده را افزایش می‌دهد.

اثربخشی و عوارض جانبی

این واکسن در آزمایش فاز سوم واکنش‌های گسترده سلول-تی علیه پروتئین‌های اس، ام و ان سارس-کوو-۲ ایجاد کرد که همگی در عملکرد ویروس نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاد فین گفت: «واکنش‌های آنتی‌بادی-دست‌کم بعد از دوزهای پرایمینگ (اولیه)- به‌خوبی ای‌زد (آسترازنکا) یا بهتر از آن عمل می‌کند. پاسخ‌های سلول تی به چندین آنتی‌ژن ویروسی مشاهده می‌شود- اهمیت آن‌ها برای محافظت هنوز شناخته نشده است. شواهدی مبنی بر اثربخشی در برابر ابتلا و بیماری شدید تنها زمانی دیده می‌شود که این واکسن به‌طور گسترده در دسترس عموم قرار گیرد.»

به این ترتیب، مجوز تزریق بر اساس داده‌های ایمنی و ایمنی‌زایی از مطالعه‌های آزمایشگاهی این شرکت صادر شده است. استاد فین ادامه داد: «برای دریافت مجوز ام‌اچ‌آرای، بهتر است بگوییم داده‌ها باید خیلی قوی باشند.»

طبق این داده‌ها، واکسن نسبت به واکسن‌های ام‌آران‌ای و ناقل آدنوویروس واکنش کمتری دارد. به این معنا که عوارض جانبی کوتاه‌مدت کمتری مثل دست درد، سردرد و تب ایجاد می‌کند.

مطالعه‌های آزمایشگاهی همچنین توانایی این واکسن را در خنثی‌سازی موثر سویه‌های اومیکرون و دلتا نشان داده است و این امیدواری را افزایش می‌دهد که دیواره دفاعی محکمی در مقابل سویه‌های بعدی ایجاد کند.

دسترسی

قرار بود که بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز از این شرکت فرانسوی دریافت کند، اما دولت در ماه سپتامبر این قرارداد را به دلیل «نقض تعهدات» لغو کرد. به این ترتیب و به گفته استاد فین «بعید است که در آینده نزدیک در بریتانیا در دسترس باشد».

سال گذشته رئیس سابق کارگروه ویژه واکسن بریتانیا گفت که دولت ممکن است در شیوه لغو قرارداد واکسن «نادرست» عمل کرده باشد.

کیت بینگهام که در پایان سال ۲۰۲۰ از سمت خود کناره‌گیری کرد از تصمیم خروج از توافق قبل از آنکه والنوا آزمایش بالینی واکسن را به پایان برساند، انتقاد کرد.

با وجود این و با تایید این واکسن، دولت اکنون دست‌کم این گزینه را دارد که با والنوا قرارداد جدید منعقد کند و سفارش دوز بدهد.

اینکه آیا بریتانیا به منابع واکسن بیشتری نیاز دارد یا نه موضوع دیگری است، اما استاد فین گفت: «این که چندین نوع واکسن و چندین واکسن از هر نوع داشته باشیم فکر خوبی است.»

او افزود: «این کار موجب افزایش منابع، افزایش جایگزین (و درنتیجه کاهش کمبودهای غیرمنتظره)، افزایش تعداد گزینه‌ها ازنظر اثربخشی در طول زمان و ایمنی، هم‌زمان با افزایش تجربه می‌شود.»

و به یاد داشته باشیم، اگر قرار بود دولت برای شروع عملیات واکسن والنوا تصمیم بگیرد، باید ابتدا کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی موافقت می‌کرد.

پل هانتر، استاد پزشکی دانشگاه آنگلیا شرقی گفت: «به شخصه فکر نمی‌کنم (این واکسن) در بریتانیا چندان کاربرد داشته باشد، چرا که اکثریت قریب به اتفاق مردم اینجا یا با واکسن‌هایی که به نظرشان موثرتر است واکسینه شده‌اند یا دست‌کم یک‌بار به کووید مبتلا شده‌اند و بسیاری هم واکسن زده‌اند و هم مبتلا شده‌اند.»

او در ادامه گفت: «این واکسن شاید در کشورهای کم‌درآمد کاربرد بیشتری داشته باشد، چون احتمالا ذخیره و حمل‌ونقل آن نسبت به سایر واکسن‌ها آسانتر است.»

 

© The Independent