وزارت بهداشت: غربالگری جنین در قالب خدمات بهداشتی قابل‌ارائه نیست

برای تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، غربالگری ناهنجاری جنین از سامانه‌های الکترونیکی وزارت بهداشت حذف شد

در این شرایط، احتمال زیادی وجود دارد که برخی مادران فقیر از انجام آزمایش داوطلبانه منصرف شوند و در نتیجه، کودک بیمار به دنیا بیاورند‌ـ Canva

سید حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت که دستور حذف غربالگری ناهنجاری جنین از سامانه‌های الکترونیکی را صادر کرده‌ است، با دفاع از نامه خود گفت: «غربالگری جنین به‌عنوان یک خدمت بهداشتی قابل‌ارائه نیست.»

این مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه نامه‌اش را با استناد به ماده‌های ۵۳ و ۵۴ «قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده» نوشته است، گفت: «‌متخصصان باید درخواست غربالگری بدهند و آیین‌نامه اجرایی نیز در همین راستا تهیه شده است.»

او همچنین وعده داد که «سامانه خاصی» برای درخواست غربالگری و فرایند انجام آن در وزارت بهداشت طراحی می‌شود. با این‌ حال، همان‌طور که برکاتی نیز اذعان کرد غربالگری ناهنجاری جنین در پی اجرای قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده از سامانه‌های الکترونیکی وزارت بهداشت حذف شد. این اقدام واکنش تند بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و برخی پزشکان و فعالان مدنی نیز درباره پیامدهای آن هشدار دادند.

قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده با هدف تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای در مجلس یازدهم تصویب شد و دولت سیزدهم نیز آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. طبق ماده ۵۳ این قانون، آزمایش غربالگری برای تشخیص ناهنجاری‌های جنین اجباری نیست و مادران داوطلب هم باید این آزمایش را با تعرفه‌های آزاد انجام دهند. در این شرایط، احتمال زیادی وجود دارد که برخی مادران فقیر از انجام آزمایش داوطلبانه منصرف شوند و در نتیجه، کودک بیمار به دنیا بیاورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر اشرف سماوات، رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت، درباره این ماده‌ قانونی به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «غربالگری بیماری‌هایی که به تولد نوزاد با بیماری صعب‌العلاج منجر می‌شود در طرح منع شده است و به‌علاوه پزشکان و کارکنان بهداشتی نیز مکلف به توصیه به غربالگری نیستند و این تکلیف از دوش نظام سلامت شامل پزشکان در تمام سطوح برداشته شده است. در این شرایط، اگر پزشک یا کارکنان نظام سلامت غربالگری را توصیه نکنند ‌و درنهایت نوزادی با بیماری صعب‌العلاج متولد شود، خانواده نوزاد نمی‌تواند این موضوع و توصیه نکردن پزشک را پیگیری کند.»

وزارت بهداشت با وجود هشدارهای مکرر پزشکان و متخصصان، برای اجرای ماده ۵۳ قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده عزم خود را جزم کرده است. بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و متخصصان در روزهای گذشته پس از انتشار تصویر نامه حذف غربالگری ناهنجاری جنین از سامانه‌های الکترونیکی وزارت بهداشت، بار دیگر به این موضوع پرداختند و به‌شدت از این تصمیم انتقاد کردند.

در این نامه از رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت خواسته شده است که «مراقبت‌های غربالگری ناهنجاری جنین هفته ۱۱ تا ۱۳ و هفته ۱۵ تا ۱۷»، «گزارش‌های دوره‌ای مربوط به تعداد غربالگری ناهنجاری جنین» و«گزارش دوره‌ای تعداد مادران با نتیجه پرخطر در غربالگری جنین» از سامانه‌ها حذف شود.

هادی یزدانی، پزشک و فعال سیاسی، در واکنش به این نامه در توییتی نوشت: «باید در مناطق محروم و روستاها کار کرده باشید تا بفهمید ممنوعیت پیشنهاد و درخواست غربالگری ناهنجاری در سطح یک ارائه‌ خدمت تا چه حد اقدامی شرم‌آور و غیراخلاقی است و بی‌شک به یک فاجعه‌ انسانی منجر خواهد شد. نمی‌توانم باور کنم کسی از جامعه‌ پزشکی مسئولیت این افتضاح را بپذیرد.»