درگیری پلیس اسرائیل و برخی گروه‌های فلسطینی در مسجدالاقصی

پلیس اسرائیل: «تظاهرکنندگان با حمل پرچم‌های حماس به سمت محوطه مسجد سنگ پرتاب می‌کردند»

حدود دو ساعت قبل از درگیری، ده‌ها جوان با حمل پرچم‌های حماس در منطقه شروع به تظاهرات کرده بودند-Ahmad GHARABLI / AFP

منابع خبری از درگیری شدید پلیس اسرائیل با گروهی از فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی خبر دادند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که صدها نفر در محوطه بیرونی مسجد تجمع کرده‌اند و پلیس برای متفرق کردن افراد از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده می‌کند. دو هفته پس از آغاز ماه رمضان صبح روز جمعه ۱۵ آوریل درحالی‌که به دلیل یک رشته حمله‌های تروریستی، تنش‌ها در اورشلیم شدت یافته بود، تعداد قابل توجهی نمازگزار در مسجدالاقصی جمع شدند. اما اندکی پس از برگزاری نماز صبح درگیری‌ها میان پلیس اسرائیل و برخی فلسطینی‌ها آغاز شد.

اورژانس هلال‌احمر فلسطین می‌گوید در این درگیری‌ها دست‌کم ۵۹ فلسطینی زخمی شده‌اند. اسکای نیوز درباره علت درگیری به نقل از مقام‌های پلیس اسرائیل نوشت که برخی از تجمع‌کنندگان نقاب بر چهره داشتند و در حال پرتاب سنگ به سمت محوطه مسجد بودند. همچنین بر اساس این اطلاعیه حدود دو ساعت قبل از درگیری، ده‌ها جوان با حمل پرچم‌های حماس در منطقه شروع به تظاهرات کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر مدیر اوقاف بیت‌المقدس گفت پلیس اسرائیل بلافاصله پس از نماز صبح و درحالی‌که هنوز هزاران نفر در مسجد حضور داشتند وارد این مکان شد. به گفته او یکی از نگهبانان نیز به دلیل اصابت گلوله پلاستیکی از ناحیه چشم مجروح شده است. وزارت خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پلیس مجبور شد برای متفرق کردن جمعیت و ممانعت از پرتاب سنگ وارد محوطه شود تا از درگیری بیشتر جلوگیری کند.»

مسجدالاقصی در اورشلیم که روی یک تپه بنا شده، ازنظر یهودیان مقدس‌ترین مکان دنیا است. برای پیروان دین اسلام نیز این مسجد سومین مکان مقدس دنیا به شمار می‌رود و به همین دلیل درگیری‌های روز جمعه در این مکان مقدس نقطه‌ عطف درگیری‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود به‌ دلیل اینکه برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته عید فصح، رمضان و عید پاک در یک روز (جمعه) است میلیون‌ها نفر بخواهند در این روز آیین‌های خود را در فضاهای عمومی شهر برگزار کنند و جشن بگیرند.

اسرائیل در ماه‌های مارس و آوریل با یکی از بدترین حمله‌های تروریستی مواجه شد که گفته‌ می‌شود در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود؛ به‌طوری‌که در چهار حادثه تروریستی جداگانه ۱۴ اسرائیلی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. روز هفتم ماه آوریل در یک حمله تروریستی در تل‌آویو دست‌کم دو نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. این حمله در یک رستوران معروف در مرکز شهر رخ داد.

پیش‌ از این نیز سابقه درگیری میان پلیس اسرائیل و گروه‌های فلسطینی وابسته به حماس وجود داشت. روز ۲۱ ماه مه سال گذشته (۲۰۲۱) نیز در حادثه‌ای مشابه هزاران فلسطینی برای شرکت در نماز جمعه در اورشلیم جمع شدند، اما بسیاری از آنان پس از برگزاری مراسم نیز برای حمایت از غزه در محل ماندند. این اقدام به درگیری شدید منجر شد و ماموران پلیس اسرائیل با استفاده از نارنجک‌های بی‌حس‌کننده تلاش کردند تظاهرکنندگان فلسطینی را در محوطه مسجدالاقصی و اطراف آن که به سمت آن‌ها سنگ و بمب‌های آتش‌زا پرتاب می‌کردند، متفرق کنند.

 

بیشتر از جهان