مظنون به تیراندازی نیویورک دستگیر شد

انگیزه فرانک آر جیمز ۶۲ ساله هنوز روشن نشده است 

فرانک آر جیمز در محله «لوور ایست ساید» در منهتنِ نیویورک دستگیر شد - AFP

مظنون اصلی تیراندازی اخیر در مترو بروکلین در شهر نیویورک، روز چهارشنبه، ۱۳ آوریل، دستگیر شد. مقامات ضمن اعلام این خبر گفتند یکی از شهروندان «فرانک آر جیمز» را در انظار عمومی در منهتن دیده و عکس او را به پلیس نیویورک فرستاده است. 

آقای جیمز ۶۲ ساله بعدازظهر چهارشنبه در محله «لوور ایست ساید» در منطقه منهتن، یعنی نزدیک همان جایی که یکی از شهروندان او را دیده بود، دستگیر شد. دو افسر پلیس او را بدون حادثه‌ای خاص دستگیر کردند. او فعلا در بازداشتگاه محلی پلیس است. 

اریک آدامز، شهردار نیویورک، نشستی خبری برای اعلام خبر دستگیری مظنون برگزار کرد و در همان ابتدا گفت: «هم‌شهری‌های نیویورکی من: گرفتیمش.»

کیچانت سوئل، رئیس پلیس نیویورک، گفت: «امیدواریم این دستگیری باعث آرامش خاطر قربانیان شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان حمله روز سه‌شنبه، ۱۲ آوریل، ده نفر تیر خوردند و در مجموع ۲۳ نفر زخمی شدند که تعدادی بستری شده‌اند و حال بعضی‌ها وخیم است، اما به احتمال قوی همه زنده می‌مانند. فرد مهاجم پس از ورود به ایستگاه مترو با نارنجک‌های دودزا صحنه را پر از دود کرد و بعد شروع به تیراندازی به سمت مردم کرد. او موفق شد ۳۳ تیر شلیک کند.  

مقامات نیویورک چند ساعت پس از حادثه اعلام کردند جست‌وجو برای پیدا کردن این فرد مظنون در جریان است. 

نیروهای انتظامی از مردم خواسته بودند هر عکس و فیلمی از صحنه جرم و مناطق نزدیک به آن دارند را برای پلیس بفرستند. این در پی آن بود که معلوم شد حداقل یکی از دوربین‌های ایستگاه مترو به دلیل «نقص فنی» نتوانسته هیچ فیلمی ضبط کند. 

فرانک جیمز زمانی مظنون اعلام شد که پلیس کلید یک خودرو شاسی‌بلند را در صحنه جرم پیدا کرد و معلوم شد در فیلادلفیا به نام او کرایه شده است. از جمله سایر اشیای یافت شده، یک اسلحه دستی نیمه‌اتوماتیک ۹ میلیمتری و خشاب‌های اضافه آن، یک تبر، وسایل آتش‌بازی، ماده‌ای که گمان می‌رود بنزین باشد، یک سطل زباله سیاه، و تعدادی نارنجک دودزا که برخی استفاده ‌شده و برخی استفاده‌ نشده بود. هنوز معلوم نیست جیمز چگونه توانسته است به این سلاح‌ها دست یابد. 

از جمله زخمی‌های حمله سه‌شنبه، حداقل چهار نوجوان ۱۲ تا ۱۶ ساله‌اند که برخی تیر خورده‌اند، برخی از دود آسیب دیده‌اند، و برخی نیز در اثر ازدحام و سراسیمگی جمع مجروح شده‌اند. از ده نفری که تیر خورده‌اند، پنج نفر در شرایط وخیم اما باثبات قرار دارند.

مقام‌های مسئول ۵۰ هزار دلار پاداش برای اطلاعاتی که به دستگیری ضارب، که هنگام ارتکاب حمله یک ماسک گاز به صورت داشت، منجر شود تعیین کرده‌ بودند. 

آقای جیمز نشانی‌هایی در ایالت ویسکانسین و در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا دارد و به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر ده‌ها ویدیو در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده است، که در آن‌ها افکار عجیب و غریب خود را مطرح می‌کند: از نفرت از سایر سیاه‌پوستان (خود او نیز سیاه‌پوست است) تا وضعیت بد خدمات بهداشت روانی، تا مفهوم‌هایی همچون مرگ و نژاد و حتی جنگ اخیر در اوکراین. یکی از عکس‌هایی که پلیس برای شناسایی او منتشر کرده بود، صحنه‌ای از یکی از ویدیوهای او در کانال یوتیوبی به نام «پیامبر حقیقت ۸۸» بود. 

جیمز در یکی از ویدیوهای سال گذشته خود به اریک آدامز، شهردار جدید نیویورک، حمله می‌کند و سیاست‌های او را در زمینه برخورد با افراد بی‌خانمان در مترو نیویورک مورد انتقاد قرار می‌دهد. رئیس پلیس نیویورک گفت، در پی انتشار این ویدیوها محافظان آقای آدامز که فعلا دوران نقاهت پس از ابتلا به کرونا را در خانه سپری می‌کند، افزایش خواهد یافت. 

جیمز در ویدیویی که یک روز پیش از حمله منتشر کرد، گفته بود که میل به کشتن مردم دارد، اما نمی‌خواهد زندانی شود. 

در ویدیوی دیگری که روز ۱۸ مارس منتشر کرده بود، او را می‌بینیم که در یک خودرو شاسی‌بلند سفید نشسته است و ظاهرا با آسودگی خاطر صحبت می‌کند. او از ماجرای بیرون رفتن از خانه خود، مشکلاتش در محل کار، وضعیت بشری، بحران تغییرات اقلیمی، و جمعیت زیاد کره زمین می‌گوید. 

یکی از همسایگان او در میلواکی، واقع در ویسکانسین، به روزنامه نیویورک تایمز گفت که آقای جیمز می‌لنگیده و عموما همسایه‌ای ساکت و بی‌آزار بوده است. اما یکی دیگر از همسایه‌ها او را «عجیب و غریب و غرغرو» توصیف کرد.

برخی‌ها نگرانند اریک آدامز، که قبلا افسر پلیس بوده است، در پی این ماجرا تعداد نیروهای پلیس را در مترو و خیابان‌های شهر افزایش دهد. جمال بومن، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان که عضو سازمان سوسیالیست‌های دموکرات هم هست، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان خواهان احتیاط در این زمینه شد و گفت: «این حمله وحشتناکی بود و این فرد باید مسئول دانسته شود، اما باید بتوانیم از این ماجرا عبور کنیم.»

آقای بومن که خواهان کاهش نیروهای پلیس به‌ویژه در جوامع فقیرنشین است، گفت: «پلیس بخشی از پاسخ است، اما تنها پاسخ نیست. پلیس نمی‌تواند به تنهایی عمل کند. پلیس باید همراه با مسئولان آموزشی، روحانیون، افراد متخصص نیروی کار و بهداشت روان بکوشد تا بتوانیم افراد تحت خطر را بهتر شناسایی کنیم.»

از مهم‌ترین عواقب تیراندازی روز سه‌شنبه احساس ناامنی مردم نیویورک است؛ مخصوصا که در ماه‌های اخیر شاهد موارد دیگری همچون آزار جنسی نیز بوده‌اند. حدود سه میلیون نفر، یعنی حدود یک سوم جمعیت نیویورک، بطور مرتب از مترو استفاده می‌کنند، اما تعداد مسافران هنوز ۴۰ درصد پایین‌ترین از دوران پیش از همه‌گیری کرونا است.

بیشتر از جهان