خرید دلار در خیابان و نگهداری آن در خانه ممنوع شد

براساس قانون جدید نگهداری ارز بدون ثبت و اعلام آن در خانه «غیرقانونی» و در حکم قاچاق است

فروشندگان «دلار فردایی» اغلب دلالانی هستند که در خیابان منوچهری، فردوسی و سبزه‌میدان شهر تهران فعال هستند.عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

با ابلاغ قانون جدید «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» در ایران، نگهداری ارز (دلار) در خانه‌ها بدون ثبت و اعلام آن «غیرقانونی» و صاحبان آنها به عنوان «قاچاقچی ارز» شناخته خواهند شد.

این قانون روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای اجرا به ابراهیم رئیسی رئیس‌ دولت سیزدهم ابلاغ شده است.

براساس ویرایش آخر این قانون که بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب مجلس رسید، شرایط جدیدی برای معاملات ارز، ورود و خروج آن به کشور پیش‌بینی و اعلام شده است.

براساس این قانون، از این پس ورود و خروج ارز به ایران، بدون رعایت ضوابط اعلام شده شورای پول و اعتبار «قاچاق» قلمداد می‌شود.

این قانون همچنین داد و ستد ارزی در کشور، تحت عناوینی نظیر خرید، فروش، حواله، معاوضه یا صلح را مصداق «قاچاق» برشمرده است.

این داد و ستد در صورتی که یکی از طرفین معامله، صرافی مجاز، بانک یا موسسه مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی باشد، مشمول «قاچاق» نخواهد بود.

این قانون همچنین «معاملات فردایی ارز» را «غیرقانونی» و در حکم «قاچاق» قلمداد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دلار فردایی» همان‌گونه که از نامش مشخص است، به دلاری گفته می‌شود که در همان روز معامله شده، اما تحویل آن فردا انجام می‌شود.

 فروشندگان «دلار فردایی» به طور معمول دلاری در اختیار ندارند و این معاملات تنها به صورت صوری انجام می‌شود.

فروشندگان «دلار فردایی» اغلب دلالانی هستند که در خیابان منوچهری، فردوسی و سبزه‌میدان شهر تهران فعال هستند.

مقام‌های جمهوری اسلامی از این افراد به عنوان یکی از عوامل افزایش نرخ دلار در سال‌های اخیر نام می‌برند و تاکنون ده‌ها نفر از آنها را بازداشت و جریمه کرده‌اند.

با ویرایش جدید «قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز» و ابلاغ آن، نگهداری ارز بدون ثبت و اعلام آن در خانه هم «غیرقانونی» اعلام شد.

آمارهای دقیقی از میزان دلار یا ارز خانگی در ایران وجود ندارد، اما خبرگزاری ایلنا فروردین ماه سال ۱۴۰۰ این رقم را ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده بود.

این خبرگزاری همچنین به نقل از یک فعال بازار ارز نوشته بود مردم در سال‌‌های اخیر حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای خرید ۱۰ هزار ملک از ایران خارج کرده‌اند.