۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در ایران بیمه نیستند

سالانه ۸۰۰ تا هزار کارگر ساختمانی به‌دلیل نبود ایمنی کار جان خود را از دست می‌دهند

بیشترین نرخ حوادث ناشی از کار در ایران متعلق به کارگاه‌های ساختمانی است. عکس: ایرنا

در ایران شش تا ۹ میلیون نفر بیمه نیستند که ۵۰۰ هزار نفر از آنها را کارگران ساختمانی تشکیل می‌دهند.

بخشی از این آمار‌ها را روز دوشنبه ۲۳ فروردین، اسعد صالحی رئیس هیات مدیره تعاونی تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی کشور در اختیار خبرگزاری مهر گذاشت و گفت از میان یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی، تنها ۸۳۰ هزار نفر آنها بیمه هستند.

این کارگران فاقد بیمه در صنعتی به کار گرفته شده‌اند که براساس آمار‌ها، میانگین حوادث شغلی این صنعت در ایران ۴۰ درصد است، یعنی حدود سه برابر میانگین جهانی.

مجلس شورای اسلامی هم از خرداد ماه سال ۱۴۰۰ کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی را در دستور کار خود قرار داده که این طرح تاکنون به تصویب نرسیده و ابلاغ نشده است.

براساس اعلام وزارت کار، سالانه ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد که ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد آن به مرگ کارگران می‌انجامد که بخشی از آنها فاقد بیمه بوده‌اند.

بیشترین نرخ حوادث ناشی از کار هم متعلق به کارگاه‌های زیر ۲۰ نفر به ویژه کارگاه‌های ساختمانی است.

این آمار‌ها همچنین می‌گوید سه هزار و ۶۱۶ حادثه برای کارگران ساختمانی در سال ۱۳۹۹ رخ داده که این رقم، ۴۵ درصد از کل حوادث حین کار در ایران را تشکیل می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌طور که روزنامه دولتی «ایران» گزارش کرده به طور میانگین سالانه ۸۰۰ تا هزار کارگر ساختمانی به‌دلیل  نبود ایمنی کار جان خود را از دست می‌دهند که این آمار تنها بخشی از واقعیت است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در این زمینه گفته «آمار‌های حوادث کارگری، واقعی نیست چرا که در کشور، پنهان‌کاری و عدم افشای سوانح و حوادث وجود دارد.»

در کنار این پنهان‌کاری و پوشش پائین بیمه، کارگران سال‌هاست از بیکاری، دستمزد‌های اندک، نبود امنیت شغلی و تاخیر‌های چند ماهه در پرداخت حقوق و مزایا در رنج هستند.

افزایش بی‌سابقه اعتصاب‌ها و تجمعات کارگری در شهر‌های مختلف ایران حکایت از وخیم بودن وضعیت اقتصادی و معیشتی این طبقه اجتماعی دارد که هر روز بر دامنه آن افزوده می‌شود.

بخشی از این کارگران جزئی از شش میلیون نفری در ایران هستند که بیمه ندارند و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت وعده تحت پوشش قرار دادن همه آنها تا پایان سال را داده است.

عین‌اللهی در شرایطی این آمار را اعلام کرده که به گفته محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، جمعیت فاقد پوشش بیمه‌ای در ایران حدود ۹ میلیون نفر است.

براساس آنچه که در اظهارنظر وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، مشاهده می‌شود، حدود سه میلیون نفر در آمار این مسئولان گم شده‌ که معلوم نیست برای پوشش بیمه‌ای آنها چه اقدامی صورت خواهد گرفت.