تردید در احیای برجام باعث افزایش قیمت نفت در آسیا شد

به‌رغم تلاش‌ها برای کاهش قیمت نفت، به بن‌بست خوردن مذاکرات وین بهای نفت را صعودی کرد

حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌ها علیه این کشور نیز در افزایش قیمت نفت و گاز نقش دارند-NOAH SEELAM / AFP

به بن بست خوردن مذاکرات وین برای احیای برجام آثار مهمی نه فقط بر خاورمیانه که در سطح جهان دارد. یکی از مهم‌ترین این آثار افزایش قیمت نفت به‌خصوص در آسیا است.

در روز دوشنبه، بازار با ۴ درصد کاهش قیمت نفت مواجه بود و نفت خام برنت به زیر ۱۰۰ دلار رسید. علت این امر نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا در چین به‌علت محدودیت‌های جدید حاصل از همه‌گیری کرونا است.

اما نگرانی‌ها در مورد برجام باعث شده است تا صبح سه‌شنبه در آسیا شاهد افزایش مجدد قیمت نفت باشیم. شرکت خدمات مالی «ای‌ان‌زی» استرالیا در تحلیلش از اوضاع بازار گفت فعلا بعید است برجام احیا شود و بشکه‌های نفت ایران وارد بازار شوند و البته تاکید کرد که این توافق نمرده و «در اتاق اورژانس» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا در روزهای اخیر گفته است به احیای برجام خوش‌بین نیست.

قیمت نفت طبعا جهانی است اما در هر منطقه ویژگی‌های خاص خود را هم دارد. تصمیم کشورهای عضو سازمان بین‌المللی انرژی برای به بازار آوردن میزان بی‌سابقه‌ای نفت از ذخایر راهبردی‌شان تلاشی است برای پایین آوردن قیمت‌ها. قیمت نفت وست تگزاس روز سه‌شنبه در پایین‌ترین حد از ۲۵ فوریه (آغاز حمله روسیه به اوکراین) تاکنون بود. این نفت با کاهش نزدیک به ۴ دلار (معادل ۴ درصد) به بشکه‌ای ۹۴.۲۹ دلار رسید. نفت برنت نیز با ۴ دلار و ۳۰ سنت کاهش (معادل ۴.۲ درصد) به بشکه‌ای ۹۸.۴۸ دلار رسید که پایین‌ترین میزان از ۱۶ مارس تاکنون است.

اما در حالی که کاهش سوخت در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، و سیاست قرنطینه در شانگهای، پرکارترین بندر جهان، به کاهش قیمت نفت کمک می‌کند، نگرانی‌ در مورد احیا نشدن برجام از دلایل افزایش قیمت آن‌ است. حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌ها علیه این کشور نیز در افزایش قیمت نفت و گاز نقش دارند.

بیشتر از جهان