شواهد جدید ترامپ را یک گام به استیضاح نزدیک‌تر کرد

پمپئو نیز در تماس تلفنی ترامپ با رییس‌جمهور اوکراین حضور داشته است

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، فوریه 2019 در واشنگتن دی سی
Doug Mills / POOL / AFP

به گزارش وال‌استریت ژورنال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در تماس تلفنی دونالد ترامپ با ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین حضور داشته است.

افشای این واقعیت، وزارت خارجه را به تحقیقات روبه‌رشد استیضاح نزدیک‌تر می‌کند که توسط نمایندگان دموکرات مجلس در هفته پیش آغاز شد و هم اکنون نیز موجب بروز طوفانی آتشین در واشنگتن شده است.

به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه که با وال‌استریت صحبت کرد، آقای پمپئو در جمع مقامات محدودی بوده که در تماس تلفنی ۲۵ ژوییه بین آقای ترامپ و آقای زلنسکی حضور داشته است.

در این تماس تلفنی به نظر می‌رسد آقای ترامپ از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به عنوان ابزار فشار بر آقای زلنسکی استفاده می‌کند تا او را وادار به انجام تحقیقاتی درباره رقیب سیاسی خود، جو بایدن بکند.

این تماس تلفنی باعث شد نمایندگان دموکرات مجلس تحقیقات استیضاح رییس‌جمهور را کلید بزنند و تصمیم بگیرند آیا آقای ترامپ از قدرت سیاسی خود برای منافع شخصی بهره جسته است یا نه. این تحقیقات در پی شکایت یک افشاگر شکل گرفت که ادعا کرده بود بیشتر از شش نفر از مقامات مطلع از تماس آقای ترامپ با آقای زلنسکی نگرانی‌های خود را به وی منتقل کرده‌اند.

درست پیش از انتشار خبر حضور آقای پمپئو در تماس تلفنی ۲۵ ژوییه، نمایندگان دموکرات مجلس رودی جولیانی، وکیل شخصی رییس‌جمهور را برای ادای توضیحات و تسلیم مدارکی دال بر کارهایش به وکالت از رییس‌جمهور در اوکراین به کنگره احضار کردند. در آخر هفته گذشته آقای جولیانی پای مصاحبه شبکه‌های تلویزیونی متعددی نشست و قبلا نیز علنا به بحث درباره این پرونده پرداخته است. در یکی از این اظهارات او تایید کرد از جانب رییس‌جمهور فشار آورده است تا از جو بایدن تحقیق شود.

در اوضاع کنونی، دموکرات‌های مجلس بیش از تعداد مورد نیاز نماینده دارند که از تحقیقات استیضاح پشتیبانی نمایند و وقتی مواد استیضاح در مجلس نمایندگان مطرح شود، اخذ آرای لازم برای آن، با فرض این که تمام ۲۲۳ نماینده‌ای که اکنون می‌گویند موافق تحقیقات هستند در واقع به خود استیضاح نیز رای دهند، سخت نخواهد بود. این  جهش بزرگی در حمایت نمایندگان از استیضاح نسبت به دو هفته پیش است و هم‌راستا با حمایت عموم مردم از این مساله است که در نظرسنجی‌های اخیر روندی رو به رشد داشته است.

اگر مجلس نمایندگان به استیضاح رییس‌جمهور رای موافق دهد، مساله برای رسیدگی به مجلس سنا فرستاده خواهد شد و ۶۹ سناتور برای تایید نهایی آن و اخراج رییس‌جمهور از کاخ سفید نیاز است. تحت اوضاع فعلی این امری غیرمحتمل به‌ نظر می‌رسد چرا که نیاز به رای بیش از ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه است.

ولی طبق اظهارات دبیر اکثریت سنا، میچ مک‌کانل، که رهبر جمهور‌ی‌خواهان در مجلس سنا است و معمولا کنترل امور به رای گذاشته را به دست دارد، حداقل این استیضاح در مجلس سنا به رای گذاشته خواهد شد.

آقای مک‌کانل در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌بی‌سی گفت او مجبور است این امر را به رای گذارد: «من هیچ گزینه‌ای جز قبول نظر مجلس نمایندگان و رای گیری بر سر آن ندارم. این که چقدر طول بکشد مساله دیگری است ولی بر اساس قوانین سنا درباره استیضاح، هیچ گزینه‌ای جز رای‌گیری بر سر آن ندارم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent